همان‌طور که می‌دانید بیشترین تولید نقره جهان به صورت محصول جانبی از فرایند استخراج مس، نیکل، طلا، سرب و روی از خاک‌های معدنی این فلزات به دست می‌آید. البته سنگ معدنی نقره هم وجود دارد، اما از نظر فراوانی آن‌قدری نیست که سهم بالایی از تولید جهانی نقره را داشته باشد. به طور کلی مهم‌ترین منابع تأمین نقره به صورت زیر است:

  • کانی‌های نقره که بیست تا بیست و پنج درصد نقره تولیدشده در جهان به آن‌ها اختصاص دارد.
  • کانی‌های سرب و روی که چهل و پنج درصد نقره در جهان از آن‌ها استخراج می‌شود.
  • کانی‌های مس و نیکل که سهمشان از تولید نقره هجده درصد است.
  • کانی‌های طلا که پانزده درصد نقره جهان را تولید می‌کنند.
  • کانی‌های قلع و نقره که دو درصد تولید جهانی را در اختیار دارند.

تولید نقره

تولیدکنندگان نقره در جهان

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نقره در جهان به ترتیب، کشورهای مکزیک، پرو، چین، روسیه، لهستان، شیلی، استرالیا، بولیوی، قزاقستان و آمریکا هستند (آمار برای سال 2017 است). مکزیک در سال 2017 میلادی، پنج هزار و ششصد تن نقره تولید کرده است. این کشور خانه فرسنیو است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج و فراوری نقره در جهان به شمار می‌آید. فرسنیو در شش معدن مختلف در مکزیک، طلا و نقره استخراج می‌کند و پروژه‌های متعدد دیگری هم دارد که در مراحل مختلف توسعه هستند.

سنگ نقره

پرو با تولید چهار هزار و پانصد تن در سال ۲۰۱۷، دومین تولیدکننده بزرگ نقره در جهان است. پرو همچنین بزرگ‌ترین ذخایر نقره جهان به میزان نود و سه هزار تن را در اختیار دارد. این کشور به میزان زیادی ذخایر نقره بهره‌برداری نشده دارد که می‌تواند باعث شود پرو به رتبه نخست تولیدکنندگان نقره صعود کند.

چین نیز سومین تولیدکننده بزرگ نقره در جهان محسوب می‌شود. بخش بزرگی از تولید این کشور به توسعه سایر فعالیت‌های معدنکاری نسبت داده شده است؛ زیرا تا سال ۲۰۱۲ حدود نود و پنج درصد از تولیدش، محصول جانبی سایر پروژه‌های معدنکاری بود.

تولید نقره در ایران

تولید نقره

ایران یکی از کشورهای معدن‌خیز جهان به شمار می‌آید و جای تعجب نخواهد بود که نقره نیز در آن یافت شود. البته در ایران نقره در کانی‌های فلزات دیگر مثل سرب، روی و مس یافت می‌شود. به عنوان مثال در برخی از ذخایر سرب ایران برای هر تن سرب حدود سه کیلوگرم نقره وجود دارد. همچنین در منطقه دره نقره‌ شهرستان گلپایگان کانسارهای سربی وجود دارد که گاهی از هر تن، تا هشت کیلوگرم نقره استخراج می‌شود.

علاوه بر آن معدن رشم در جنوب دامغان و کمربند فلزی که از شهرستان ملایر – اصفهان می‌گذرد نیز از ذخیره بالای نقره برخوردار هستند. معدن لاطلا در استان کرمان که از آن به عنوان بهشت معادن ایران یاد می‌شود هم ذخیره صد تنی از نقره و طلا را در خود جای داده است.  جدای از این‌ها نباید معادن بزرگ طلای ایران نظیر معدن موته، زرمهر و زرشوران را که سالانه مقدار زیادی طلا و نقره تولید می‌کنند، نادیده گرفت.