شاید برایتان جالب باشد که بدانید در باتری های دکمه ای ساعت هم ممکن است نقره وجود داشته باشد. اصولا باتری های ساعت انواع مختلفی دارند که از آنها می توان به باتری های لیتیومی، روی – منگنز، روی – هوا و باتری های اکسید نقره اشاره کرد. باتری های اکسید نقره که به باتری های سیلور اکسید نیز معروف اند از باتری هایی هستند که در آنها نقره وجود دارد.

باتری های اکسید نقره

باتری های اکسید نقره فقط در ساعت ها به کار نمی روند، بلکه ممکن است در بعضی از سمعک ها نیز  به کار گرفته شوند. حتی مدلی از این باتری ها وجود دارد که اندازه ای بسیار بزرگ دارد و برای هواپیماهای جت ساخته می شود. 

باتری های اکسید نقره

میزان نقره موجود در باتری ساعت

باتری های اکسید نقره یا سیلور اکسید معمولا بین 15 تا 40 درصد وزن خود نقره دارند. میزان نقره موجود در باتری ساعت بستگی مستقیم به شرکت سازنده باتری و کیفیت ساخت آن دارد. لازم به ذکر است که میزان نقره ای که در هر مدل باتری به کار رفته است را می توانید در کاتالوگ محصولات شرکت سازنده پیدا کنید. همچنین ممکن است که در این باتری ها مقداری طلا نیز یافت شود که البته وجود طلا در باتری های ساعت بسیار نادر است.

بازیافت نقره از باتری ساعت

جیوه در باتری های ساعت

در بعضی از مدل های باتری های ساعت از جمله باتری های اکسید نقره ممکن است جیوه به کار رفته باشد. همان طور که می دانید جیوه فلزی بسیار سمی است که چند میلی گرم آن می تواند باعث مسمومیت شدید انسان یا حتی مرگ شود.

روش بازیافت نقره از باتری ساعت

باتری های ساعت معمولا به روش دستی بازیافت می شوند و روش صنعتی خاصی برای آنها وجود ندارد. در ادامه به صورت اجمالی این روش را توضیح می دهیم.

استخراج نقره

  • باتری های اکسید نقره باید با ابزارآلاتی مثل سیم چین و انبردست به طور کامل شکسته و باز شوند تا پودر راه به بیرون پیدا کند.
  • پس از آن با شست و شوی باتری های شکسته با آب، پودر از بدنه های فلزی جداسازی می گردد.
  • پودر دریک مخزن تقطیر قرار داده می شود و در کوره حرارت داده می شود تا جیوه تقطیر و بازیابی گردد.
  • پودر که اکنون عاری از جیوه است در اسید نیتریک حل می شود تا نقره به همراه سایر فلزات موجود در آن بازیابی گردد. (جهت آشنایی با فرآیند حل کردن نقره در اسید نیتریک و نحوه بازیابی آن اینجا کلیک کنید)
  • در پایان نقره حل شده در اسید نیتریک، به روش کلرید نقره یا سمنتاسیون با مس از محلول استخراج می شود.

آموزش بازیابی و اسیدکاری نقره

کتاب آموزش بازیابی طلا و نقره

برای اینکه بتوانید از باتری های ساعت یا هر قطعه الکترونیکی دیگری، نقره استخراج کنید، باید در فرایند اسیدکاری و بازیابی نقره مهارت کافی داشته باشید. برای مثال باید بدانید چقدر اسیدنیتریک یا آب مقطر نیاز دارید، چقدر باید محلول را حرارت دهید، از چه روشی برای رسوب دادن نقره استفاده کنید و چگونه پودر نقره به دست آمده را شست و شو دهید یا خشک کنید. بنابراین اگر این مسائل را نمی دانید، توصیه می کنیم کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره” را از طریق لینک زیر تهیه و مطالعه فرمایید:

فروشگاه اینترنتی ایزی گلد