امروزه فلزات گرانبها کاربردهای زیادی در زندگی ما دارند و به همین خاطر آنها را می توان در بسیاری از وسایلی که اطراف ما وجود دارند، یافت.  در این مطلب برخی از وسایل و ضایعاتی که حاوی فلزات گرانبها هستند را آورده و فلز یا فلزات گرانبهایی که در آن ها وجود دارد را ذکر کرده ایم با این هدف که مورد استفاده افرادی که در صنعت استخراج فلزات گرانبها مشغول هستند قرار گیرد.

جواهرات مستعمل – از رایج ترین منابع حاوی فلزات گرانبها

جواهرات مستعمل نظیر جواهرات شکسته و کهنه می توانند از طلا، نقره، پلاتین یا حتی پالادیوم ساخته شده باشند و از این رو یکی از منابع اصلی برای استخراج فلزات گرانبها به شمار می روند. همچنین جواهرات مستعملی که با طلا، نقره و رودیوم آبکاری شده اند نیز باید برای بازیافت مورد توجه قرار گیرند.

ضایعاتی که حاوی فلزات گرانبها هستند

وسایل تزئینی و دکوری

بعضی از وسایل تزئینی و دکوری که از فلزات گرانبها ساخته شده اند یا با آن ها آبکاری گردیده اند نیز می توانند برای بازیافت فلزات گرانبها جمع آوری شوند. از این وسایل می توان به ظروف نقره استرلینگ، ظروف آبکاری شده با طلا و نقره، سکه ها و مدال ها، فندک، قاب موبایل، خودکار و … اشاره کرد.

قطعات و وسایل مصرفی

قطعات و وسایلی نظیر بند ساعت یا قاب عینک نیز می توانند از طلا، نقره و پلاتین ساخته شده باشند یا با این فلزات آبکاری شده باشند.

ضایعات الکترونیک – از گسترده ترین ضایعات حاوی طلا، نقره و پالادیوم

ضایعات الکترونیک یکی از منابع اصلی برای بازیافت طلا، نقره و پالادیوم به شمار می روند. البته همه ضایعات الکترونیکی حاوی فلزات گرانبها نیستند ولی در بسیاری از آن ها می توان فلزات گرانبها به خصوص طلا، نقره و پالادیوم را یافت. در ادامه بیشتر به ضایعات الکترونیکی که حاوی فلزات گرانبها هستند می پردازیم.

ضایعات الکترونیکی حاوی طلا

ضایعات الکترونیکی حاوی طلا

بردها، پایه ها و پین های آبکاری شده با طلا، سی پی یوها، ال ای دی های smd، آی سی ها، خازن هایTO، لحیم های حاوی طلا، جوش طلا، سیم طلا، سنسورهای اکسیژن و … حاوی طلا هستند.

ضایعات الکترونیکی حاوی نقره

ضایعات الکترونیکی حاوی نقره

خازن های تانتالیوم، خازن های نصب سطحی، رله ها و کلیدهای حرارتی، آی سی ها، لحیم های نقره، سی پی یوها، مایلرهای کیبرد (برد زیر صفحه کلید)، فیلم های رادیولوژی و لیتوگرافی، باتری های اکسید نقره، سیم های نقره، جوش نقره، باتری های جت و … حاوی نقره هستند.

ضایعات الکترونیکی حاوی پالادیوم

ضایعات الکترونیکی حاوی پالادیوم

خازن های نصب سطحی، سی پی یوها و آی سی ها، ترموکوپل های صنعتی و … حاوی پالادیوم می باشند.

ضایعات الکترونیکی حاوی پلاتین

ضایعات الکترونیکی حاوی پلاتین

پلاتین نسبت به سه فلز گرانبهای دیگر کاربرد بسیار کمتری در ساخت قطعات الکترونیک دارد و به همین خاطر کمتر در ضایعات الکترونیکی یافت می شود. از قطعاتی که ممکن است حاوی پلاتین باشند می توان به آی سی ها، خازن های نصب سطحی، سی پی یوها، ترموکوپل های صنعتی، اتصالات فشار قوی و … اشاره کرد.

ضایعات کارگاهی

ضایعاتی که از کارگاه های ذوب فلزات گرانبها، آبکاری و جواهرسازی تولید می شود می توانند حاوی فلزات گرانبها باشند. از این ضایعات می توان به سرباره ها، بوته های مستعمل، خاک کف کارگاه های طلاسازی، ضایعات آبکاری و … اشاره کرد.

ضایعات کاتالیست ها – غنی ترین منابع حاوی فلزات گروه پلاتین

ضایعات کاتالیست ها

کاتالیست ها می توانند حاوی همه فلزات گرانبها شامل طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم و رودیوم باشند. البته معمولا در کاتالیست های سه فلز پلاتین، پالادیوم و رودیوم بیشتر از طلا و نقره رایج است به خصوص کاتالیست های خودرو که فقط حاوی این سه فلز هستند. ضایعات کاتالیست ها را می توان در اگزوزهای مستعمل (صرفا در مورد کاتالیست خودرو)، پتروشیمی ها، شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی و پالایشگاه ها پیدا کرد.

ضایعات پزشکی

دندان های طلا، دندان های پرشده با طلا یا نقره و ابزارآلات دقیق آزمایشگاهی یا پزشکی می توانند حاوی طلا، نقره یا پلاتین باشند.

مواد و محصولات معدنی

سنگ و خاک طلا و نقره

سنگ و خاک طلا و نقره، سرباره ها، لجن های آندی که شرکت های مس کاتدی و شمش روی تولید می کنند و کنسانتره های حاوی فلزات گرانبها از موادی هستند که می توانند برای استخراج فلزات گرانبها – عموما به صورت صنعتی – مورد توجه قرار گیرند.

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب “دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها” کتابی است با 196 صفحه در قطع وزیری که موضوع آن استخراج و بازیافت فلزات گرانبهاست و سرفصل‌های اصلی آن به شرح زیر می‌باشد:

  • استخراج طلا از خاک و سنگ طلا به روش تیزاب سلطانی
  • آموزش تست سیانید خاک طلا
  • آموزش استخراج و بازیافت پلاتین و پالادیوم
  • آموزش بازیافت خازن های نصب سطحی به روش اسید
  • بازیافت چیپ های الکترونیکی
  • آموزش بازیافت باتری های ساعت
  • آموزش استخراج نقره از فیلم های رادیولوژی و محلول ثبوت
  • آشنایی با لوازم و مواد شیمیایی مورد نیاز

در صورت تمایل به تهیه و مطالعه این کتاب، اینجا کلیک کرده و آن را به صورت آنلاین سفارش دهید.