همان‌طور که می‌دانید طلاسازی به صورت دستی و ماشینی انجام می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم بعضی از ابزارآلات دستی مورد استفاده در زرگری و طلاسازی را معرفی کنیم.

اره مویی، از ابزارآلات اصلی زرگری

اره مویی جزو وسایل اصلی یک زرگر است. از این وسیله برای اره کاری طلا و جواهرات استفاده می‌شود. در اره مویی طول دسته کمان اره اکثراً قابل تنظیم است تا تیغه‌هایی که انتهای آن‌ها شکسته می‌شود را بتوان مجدداً استفاده کرد. عمق کمان اره نیز بسته به نوع کار، بین شش تا بیست سانتی‌متر است.

اره مویی زرگری

قیچی زرگری

قیچی مخصوصی که در زرگری و برای برش ورق و مفتول استفاده می‌شود.

تخته نسوز

تخته از جنس گچ و مواد نسوز که به عنوان تخته زیر کار هنگام کارهایی مثل لحیم‌کاری، جوشکاری و ذوب استفاده می‌شود.

حديده كش

برای باریک كردن مفتول فلزي به اندازه دلخواه کاربرد دارد.

فرز جواهرسازی، از ابزارآلات زرگری مهم

فرز جواهرسازی، وسیله‌ای بسیار ظریف است که با آن، روی جواهرات حکاکی می‌کنند. شما با کمک این وسیله می‌توانید روی طلا، نقش و نگار دلخواه ایجاد کنید و به آن زیبایی دوچندان ببخشید.

دينام پرداخت

برای پرداخت‌کاری، براق و صیقلی کردن جواهرات استفاده می‌شود.

دينام پرداخت زرگری

سوهان (در اندازه‌های مختلف)

سوهان برای سوهان‌کاری جواهرات به کار می‌رود. لازم به ذکر است که سوهان‌کاری جزو مهارت‌های اصلی زرگری به حساب می‌آید؛ زیرا با سوهان‌کاری قطعات و سطوح تخت و قوس‌دار به‌صورت مطلوب درآمده و براق می‌گردند. سوهان‌های بزرگ، هنگام کار توسط دو دست گرفته شده و قطعه در گیره بسته می‌شود؛ برخلاف سوهان‌های کوچک و متوسط که نیازی به گیره ندارند.

گیره

گیره برای بستن ابزارها و وسایل کمکی و همچنین قطعات جواهر به کار می‌رود . برای مثال و همان‌طور که در بالا اشاره شد، اگر قصد سوهان‌کاری قطعه‌ای را داشته باشیم، باید از گیره استفاده کنیم.

انبرهای خم‌کاری

از قدیم زرگران و طلاسازان تلاش می‌کردند که مفتول‌ها را تنها با انگشت دست خم نکنند. آن‌ها برای خود ابزارهایی را ساختند که با آن‌ها می‌توانستند طرح‌های ظریف و ملایم را خم کرده و نیروی دست را افزایش دهند. این ابزارها که در طی صدها سال تقریباً بدون تغییر مانده‌اند، انبرهای خم‌کاری نامیده می‌شوند. انبرها اکثراً از فولاد غیر آلیاژی ساخته می‌شوند. در انبرهای مخصوص از فولاد آلیاژی با عناصر آلیاژی کروم، وانادیوم یا مولیبدن نیز استفاده می‌شود. از انواع انبرهایی که در طلاسازی و جواهرسازی کاربرد دارند، می‌توان به انبر تخت، انبر دم‌باریک، انبر چنبر و انبر دم‌گرد اشاره کرد.

دستگاه نورد دستی

دستگاه نورد دستی

به‌طورکلی نورد به صورت سرد و گرم انجام می‌شود. در طلا و جواهرسازی نورد به صورت سرد انجام می‌شود و نیازی به گرم یا گداخته کردن فلز نیست؛ چراکه فلزات گران‌بهایی مثل طلا و نقره نرمی و حالت پذیری بالایی دارند. نورد فلزات گران‌بها به وسیله دستگاه نورد دستی انجام می‌گیرد.

دريل دستی

اين ابزار برای حالت دادن به مفتول یا پيچاندن و باد دادن آن بکار می‌رود.

چرخ‌دستی کوچک

برای حالت دادن به مفتول فلزی و ورق بکار می‌رود.