گاهی اوقات، مخصوصا وقتی که مقدار زیادی طلا را ذوب کنیم، پیش می آید که ذرات طلا در بوراکس یا همان بوره که به عنوان فلاکس و کمک ذوب به بوته اضافه شده است، باقی می ماند. به همین خاطر بسیاری از افراد سرباره ها را به جای دور ریختن جمع آوری می کنند تا در فرصت مناسب آن ها را بازیافت کنند. بازیافت و استخراج فلزت گرانبها مثل طلا از این سرباره های بوراکس به روش های مختلفی انجام می شود، مثلا می توان آن ها را  ذوب و یا در اسیدها حل کرد که در این مقاله قصد داریم در مورد این روشها توضیح دهیم.

بوراکس (بوره) چیست?

قبل از اینکه به بازیافت و استخراج طلا از بوراکس بپردازیم، بهتر است در مورد این ترکیب شیمیایی کمی توضیح دهیم. بوراکس که به نام های بوره یا تنکار نیز شناخته می شود، از مهمترین نمک های اسید بوریک، با فرمول شیمیایی Na2B4O7 و به صورت پودری سفیدرنگ است که همانطور که در بالا گفته شد از آن به عنوان فلاکس در فرایند ذوب فلزات گرانبها ازجمله طلا و نقره استفاده می شود.

بوراکس یا همان بوره

لازم به ذکر است از آنجایی که استفاده از بوراکس در ذوب فلزات گرانبها تقریبا ضروری است و تقریبا همیشه از آن در ذوب این فلزات استفاده می شود، همه افرادی که به ذوب یکی از فلزات گرانبها پرداخته اند، یا از این ترکیب استفاده کرده اند و یا حداقل با آن آشنا هستند.

طلا چگونه از بوراکس های استفاده شده بازیافت می شود؟

همانطور که در ابتدای مقاله بدان اشاره شد، طلا از بوراکس های استفاده شده به دو روش تیزاب سلطانی و ذوب انجام می گیرد که در ادامه در مورد هر کدام توضیح می دهیم.

خرید اینترنتی بوراکس – برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بازیافت طلا از بوراکس های استفاده شده به روش تیزاب سلطانی

  • ابتدا سرباره های بوراکس را به خوبی آسیاب کنید. مواد باید کاملا پودر و آسیاب شوند؛ زیرا هرقدر ذرات بیشتر پودر و ریز شده باشند، طلای بیشتری بازیابی خواهد شد. در صورتی که مقدار مواد زیاد است می توانید از یک بالمیل کوچک و دست ساز کمک بگیرید.

بازیافت طلا از بوراکس های استفاده شده به روش تیزاب سلطانی

  • ذرات باقی مانده را در مقداری تیزاب سلطانی حل کنید. سپس محلول را خنثی و طلا را با متابی سولفیت سدیم رسوب دهید.
  • در نهایت محلول را فیلتر و پودر طلا را جداسازی کنید.

بازیافت طلا از بوراکس های استفاده شده به روش ذوب

  • بوراکس های استفاده شده را آسیاب کنید تا پودر شود.
  • پودر بوراکس آسیاب شده را یک قسمت در نظر بگیرید و یک قسمت سدیم کربنات به آن اضافه کنید و پودر را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

بازیافت طلا از بوراکس های استفاده شده به روش ذوب

  • یک قسمت بوراکس بدون آب تازه و همچنین یک چهارم قسمت کلسیم فلوئورید به پودر اضافه کنید و دوباره پودر را مخلوط کنید. سپس پودر را در بوته بریزید.
  • به دلیل این که این روش بوته را خراب می کند، محاسبه کنید که طلای موجود در پودر به قدری هست که ارزش خراب شدن بوته و صرف مواد اولیه را داشته باشد.
  • پودر را در کوره حرارت دهید تا ذوب شود.
  • مذاب را درون یک قالب (ریژه) مخروطی بریزید و صبر کنید تا سرد شود.
  • سرباره را از طلا جدا کنید و سپس طلای جدا شده را در تیزاب حل کرده و بازیابی کنید.