طلای موجود در قطعات الکترونیکی را به روش های مختلفی استخراج می کنند که یکی از رایج ترین این روش ها روش قالکاری است. این روش که به صورت صنعتی یا نیمه صنعتی انجام می شود قادر است طلا را از قطعات الکترونیکی بازیافت کند. البته روش قالکاری علاوه بر استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، قادر است از بردهای الکترونیکی، خاک طلا، کاتالیست ها و بسیاری از مواد دیگر نیز طلا را استخراج کند.

روش قالکاری معمولا در صورتی که به درستی انجام شود دارای بازدهی قابل قبولی هم خواهد بود، اما باید متذکر شد که این روش بیشتر برای موادی مناسب است که حاوی مقدار مناسبی طلا باشند.

بازیافت گوشی موبایل

نحوه استخراج طلا از قطعات الکترونیکی با استفاده از روش قالکاری

روش قالکاری به شیوه های مختلفی می تواند انجام بگیرد. در یکی از این شیوه ها که قصد داریم در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم، ضایعات، مثل قطعات الکترونیکی آسیاب شده، با مس، سرب و فلاکس مخلوط می شوند و سپس ذوب می گردند تا طلا در مس آلیاژ شود. بعد از آن مس که حاوی طلا هست را اسیدکاری و تیزاب کاری می نمایند تا طلا از مس جداسازی و بازیابی گردد. در ادامه این مراحل و نحوه انجام آن ها را شرح می دهیم.

لوازمی که نیاز دارید

کوره بوته ای – بوته گلدانی غیر گرافیتی – ظروف آزمایشگاهی – همزن – قیف و کاغذ صافی – هات پلیت – لوازم ایمنی مثل شیلد محافظ صورت و دستکش

آسیاب کردن قطعات الکترونیکی

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی

ابتدا باید قطعات الکترونیکی را خرد و آسیاب کنید. همچنین برای بعضی از قطعات لازم است که قبل از آسیاب، آن ها را بسوزانید. لازم به ذکر است که برای آسیاب کردن می توانید از یک هاون ساده یا یک آسیاب بالمیل دست ساز استفاده کنید. اگر نمی دانید چگونه یک آسیاب بالمیل بسازید، پیشنهاد می کنم که ویدئوی زیر را تماشا کنید.

مخلوط کردن مواد آسیاب شده با فلاکس و مس

پس از این که قطعات الکترونیکی را آسیاب و پودر کردید، آن ها را با مقداری فلاکس، سرب و شمش مس مخلوط کنید. فلاکس می تواند از مواد مختلفی تشکیل شود و فرمول آن به نوع قطعات و روش کار شما بستگی دارد اما برای مثال می توانید برای بعضی از قطعات از فرمول زیر استفاده کنید و فلاکس حاصل را به نسبت یک به یک با پودر قطعات الکترونیکی مخلوط نمایید.

دو پیمانه بوراکس یا همان بوره
یک پیمانه سدیم کربنات
یک چهارم پیمانه فلوئوریت

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی به روش قالکاری

میزان سرب و مس که باید به مواد اضافه کنید نیز بستگی به میزان طلای موجود در مواد آسیاب شده دارد و معمولا به ازای هر قسمت وزنی طلا، یک قسمت مس و دو قسمت سرب به مواد اضافه می شود. برای مثال اگر در قطعاتی که آسیاب کردید، 30 گرم طلا وجود دارد، باید آن ها را با 30 گرم مس و 60 گرم سرب مخلوط نمایید.

ذوب مواد مخلوط شده

پس از این که مواد به خوبی مخلوط شدند، آن ها را در بوته بریزید و سپس در کوره بوته ای ذوبشان کنید. توجه کنید که چون در مواد سرب وجود دارد، باید حتما از یک سیستم تصفیه استفاده کنید چرا که گازها و دودهای حاصل از کوره حاوی سرب خواهند بود. پس از این که همه مواد شامل پودر قطعات الکترونیکی، مس و سرب را ذوب کردید، مذاب را در قالب بریزید و صبر کنید تا مذاب سرد شود.

ذوب

جداسازی سرباره از شمش

پس از این که شمش سرد شد، آن را از قالب بیرون آورید و با استفاده از روش های مکانیکی مثل استفاده از چکش و سایر ابزارآلات، سرباره را از شمش جدا نمایید.

کوپلاسیون شمش

سرب به سختی در اسید نیتریک حل می شود و به همین خاطر بهتر است شمش را کوپلاسیون کنید تا سرب از طلا جدا شود. برای این کار شمش را در بوته کوپل قرار دهید و آن را در کوره کوپلاسیون ذوب کنید. در صورتی که با این فرآیند آشنایی ندارید پیشنهاد می شود که مقاله ری گیری و کوپلاسیون که قبلا منتشر کرده ایم را مطالعه کنید.

کوپلاسیون

اسیدکاری و جداسازی مس

پس از جداسازی سرب، باید آلیاژ باقی مانده که بیشتر حاوی مس، طلا و مقداری سرب است را در اسید نیتریک حل کنید تا مس در اسید حل شود و از طلا جداسازی گردد.

تیزاب کاری و استخراج طلا

پس از حل کردن مس، مواد حل نشده در اسید نیتریک را تیزابکاری کنید تا طلا در تیزاب حل شود. در پایان طلا را به روش های رایج نظیر سدیم متابی سولفیت، سولفات آهن یا گاز دی اکسید گوگرد استخراج کنید. در صورتی که همه مراحل را (به خصوص مراحل اسیدکاری و تیزاب کاری) به درستی و با دقت انجام داده باشید، طلای شما دارای خلوص حداقل 95 درصد خواهد بود.