سی پی یوهای ها پنتیوم 2 حاوی مقدار زیادی طلا هستند و بازیافت آنها سود مناسبی به دنبال دارد. البته سی پی یو های پنتیوم 2 به دلیل این که خیلی قدیمی اند، بسیار سخت پیدا می شوند. بازیافت طلا از سی پی یو پنتیوم 2، کار چندان دشواری نیست و تقریبا به راحتی می توان طلا و سایر فلزات گرانبهای موجود در آن را بازیابی کرد. در این مطلب به صورت اجمالی، به فرآیند بازیابی طلا از این نوع سی پی یو می پردازیم. همچنین در صورتی که مایلید درباره سی پی یو پنتیوم 2 بیشتر بدانید، می توانید صفحه آن را در ویکی پدیا مطالعه کنید.

بازیافت طلا از سی پی یو

نحوه بازیافت طلا از چیپ اصلی سی پی یو پنتیوم 2

چیپ اصلی سی پی یو، بزرگترین چیپ موجود بر روی برد است و اصلی ترین قطعه حاوی طلا در سی پی یو پنتیوم 2 به حساب می آید. این چیپ باید به روش شیمیایی بازیافت شود. برای این کار آن را با مشعل کمی حرارت می دهند تا هیت سینک سی پی یو از بدنه آن جدا شود. البته باید دقت کرد که حرارت بیش از حد به سی پی یو وارد نشود چرا که باعث می گردد که سی پی یو در تیزاب حل نشود.

پس از جداسازی هیت سینک، با اسید، فلزات پایه را از بین می برند و قسمت پلیمری چیپ را نیز با حرارت تجزیه و می سوزانند. البته بعضی از افراد نیز با اسید سولفوریک مواد پلیمری را از بین می برند که این روش پسماند و پساب زیادی تولید می کند. پس از حدف قسمت پلیمری و فلزات پایه از طلا، مواد باقی مانده را تیزاب کاری می کنند تا طلا و فلزات گروه پلاتین – اگر موجود باشند – در تیزاب حل شوند و بازیابی گردند.

طلا

سایر اجزای سی پی یو که حاوی فلزات گرانبها هستند

سی پی یو پنتیوم 2 به غیر از چیپ اصلی، 3 جزء دیگر شامل پایه های آبکاری شده با طلا، چیپ های آی سی و خازن های نصب سطحی دارد که حاوی فلزات گرانبها مثل طلا و پالادیوم هستند و باید بازیافت گردند.

پایه های آبکاری شده با طلا

پایه های آبکاری شده با طلا که در برد سی پی یو وجود دارند، حاوی مقداری روکش طلا هستند که باید به روش های تیزاب کاری یا اسید پراکسید بازیافت شوند. طلای موجود در پایه های آبکاری شده با طلا از خلوص بالایی برخوردار است و فرآیند بازیافت آنها نیز ساده می باشد.

بازیافت طلا از سی پی یو پنیتوم 2

چیپ های آی سی

چیپ های آی سی که روی برد قرار دارند حاوی طلا و سایر فلزات گرانبها می باشند. از یک کیلوگرم چیپ های آی سی می توان 3 تا 4 گرم طلا بازیافت کرد. نحوه بازیابی طلا از این چیپ ها، مشابه چیپ های الکترونیکی دیگر است و به روش اسیدکاری یا قالکاری بازیافت می شوند. توصیه می شود که این چیپ ها را به چیپ های دیگر اضافه کنید و وقتی که حجم انها به مقدار مناسب رسید، آنها را در کوره قالکاری بازیافت نمایید.

خازن های نصب سطحی

از آنجایی که سی پی یو پنتیوم 2 بسیار قدیمی است، خازن های نصب سطحی روی آن نیز قدیمی هستند و به همین علت حاوی مقدار زیادی پالادیوم و نقره می باشند. این خازن ها را نیز باید از روی برد جداسازی و جمع آوری کنید و در زمان مناسب برای بازیابی نقره و پالادیوم، آنها را به روش اسیدکاری و تیزاب کاری یا قالکاری بازیافت نمایید.