همانطور که می دانید، جواهرات نقره پس از مدتی استفاده، اکسید شده و رنگشان سیاه و تیره می شود. به همین جهت این جواهرات نقره هرچند وقت یکبار نیاز به تمیز کردن پیدا می کنند تا درخشندگی و جلای اولیه خودشان را بازیابند.

تمیز کردن نقره با پودر رخت شویی

درون ظرفی مقداری آب داغ ریخته، سپس کمی پودر رخت شویی به آب اضافه کنید و جواهر نقره خود را در آب به آرامی بشویید. درنهایت جواهر را آبکشی کرده و با یک پارچه نرم و لطیف خشک کنید.

روش سرکه و جوش شیرین

تمیز کردن نقره با سرکه

نصف یک فنجان را با سرکه سفید پر کرده، سپس سه قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. جواهرتان را در این محلول قرار دهید و پس از سه – چهار ساعت آن را آب بکشید. دقت کنید که آبکشی باید طوری انجام شود که ذرات جوش شیرین به طور کامل از نقره پاک گردند؛ چراکه جوش شیرین می تواند برای نقره مضر باشد.

تمیز و براق کردن نقره با خمیردندان

استفاده از خمیردندان یکی دیگر از روش های ساده و کارآمد برای تمیز و براق کردن جواهرات نقره است. در این روش مقداری خمیردندان ساده روی جواهر می مالند، سپس با مسواکی نرم، به آرامی جواهر را شست و شو می دهند. درپایان نقره را در آب می شویند و با یک حوله خشک می کنند. نکته مهمی که در این روش وجود دارد، این است که باید مسواک حتما نرم باشد و همچنین به آرامی روی سطح نقره کشیده شود تا باعث ایجاد خط و خش روی جواهر نگردد.

استفاده از محلول شیشه پاک کن

محلول شیشه پاک کن هم می تواند نقره را تمیز کند و جلا دهد. برای این منظور مقداری محلول شیشه پاک کن را روی جواهر بپاشید، سپس چند دقیقه صبر کنید و بعد با پارچه ای نرم، جواهرتان را تمیز کنید.

روش محلول آمونیاک

نصف لیوان محلول آمونیاک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و جواهرات نقره را به مدت ده دقیقه داخل محلول قرار دهید. محلول آمونیاک جرم ها و اکسیدهای روی نقره را در خود حل خواهد کرد و بدین طریق نقره را جلا می دهد. پس از ده دقیقه جواهرات را بیرون آورید، در آب بشویید و درنهایت با حوله ای نرم خشکشان کنید.

نکته: محلول آمونیاک، ماده ای شیمیایی، سمی و آتش زا است که برای کار با آن باید بسیار احتیاط کرد.

براق کردن نقره

براق کردن نقره با آبلیمو و شیر خشک

نصف لیوانی را با آب داغ پر کرده و در آن نصف فنجان شیر خشک حل کنید. سپس یک قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کرده و جواهرات نقره تان را در آن قرار دهید. ده – دوازده ساعت صبر کنید و بعد جواهرات را آب کشی و خشک کنید.