فرض کنید که پودر یا آلیاژی در اختیار دارید که در آن مقداری نقره و پالادیوم وجود دارد (مثلا مقداری پودر به دست آمده از خازن های نصب سطحی دارید که حاوی نقره و پالادیوم هستند یا یک تکه نقره استرلینگ دارید که با پالادیوم آبکاری شده است) و شما قصد جداسازی نقره و پالادیوم از همدیگر و سپس بازیابی آنها را دارید. برای این منظور می توانید به صورت زیر عمل کنید.

حل کردن پودر یا آلیاژ در اسید نیتریک

پودر یا آلیاژ را در اسید نیتریک حل کنید تا نقره  و پالادیوم و فلزات پایه در اسید نیتریک حل شوند و نقره به نیترات نقره و پالادیوم به نیترات پالادیوم تبدیل گردد.

استخراج نقره

رسوب دادن نقره با جوهرنمک

پس از این که نقره و پالادیوم در اسید نیتریک حل شدند، محلول را فیلتر کنید و بعد مقداری جوهرنمک به آن اضافه کنید تا نیترات نقره به کلرید نقره تبدیل شود و از محلول رسوب کند. توجه کنید که در این زمان پالادیوم در محلول باقی می ماند و به این شکل نقره از پالادیوم جدا می شود.

رسوب دادن پالادیوم از محلول

پس از رسوب دادن نقره، محلول را فیلتر کنید تا ذرات سفید رنگ کلرید نقره از محلول جداسازی شوند. سپس با استفاده از پودر روی پالادیوم را از محلول رسوب دهید. البته روش های دیگری هم برای رسوب دادن پالادیوم از محلول وجود دارند که از این روش ها می توان به روش روش دی متیل گلی اکسیم اشاره کرد. در زیر یک ویدئو قرار داده ایم که در آن نحوه رسوب دادن پالادیوم از محلول نیترات نقره به روش دی‌متیل‌گلی‌اکسیم توضیح داده شده است.

جداسازی پودر پالادیوم

پس از این که مطمئن شدید همه پالادیوم از محلول رسوب کرده است، پودر پالادیومی که در کف ظرف ته نشین شده را جداسازی کنید و با آب خوب بشویید تا پودر کاملا تمیز شود، سپس صبر کنید تا پودر خشک گردد.

تبدیل کلرید نقره به نقره

رسوب کلرید نقره که در مراحل قبلی جدا کردید را به روش های نظیر اسید سولفوریک – آهن، سدیم کربنات و یا جوهرنمک – آلومینیوم به نقره تبدیل کنید. سپس پودر نقره را خشک کرده و بعد ذوب کنید (در صورتی که با روش های تبدیل کلرید نقره به فلز نقره آشنایی ندارید توصیه می گردد که نگاهی به مقاله آموزش تبدیل کلرید نقره به نقره فلزی به روش های مختلف بیندازید).

ذوب پودر پالادیوم

ذوب پالادیوم

در پایان پودر پالادیومی را که از مرحله سمنتاسیون با پودر روی بازیابی و به طور کامل خشک کرده اید، ذوب کنید.