اگرچه کاربرد اصلی پالادیوم در ساخت کاتالیست ها به‌خصوص کاتالیست های خورویی است، اما با این حال در جواهرسازی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد، به‌طوری که استفاده از آن در ساخت جواهرات و زیورآلات سال به سال افزایش می‌یابد و اهمیتش بیشتر می‌شود.

خصوصیات پالادیوم که نقش آن را در جواهرسازی برجسته می‌کند

رنگ پالادیوم سفید متمایل به خاکستری است که البته سفیدی از پلاتین بیشتر و درخشنده‌تر است. این فلز گران‌بها هرگز تیره نمی‌شود و یا رنگش تغییر پیدا نمی‌کند. در برابر خوردگی، اکسیداسیون و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و برخلاف نیکل آلرژی‌زا نیست. انعطاف‌پذیری بیشتر (پالادیوم همانند طلا می‌تواند به‌صورت ورق درآید) و وزن کمتر این فلز نسبت به پلاتین باعث شده است که از پلاتین گزینه بهتری در ساخت جواهرات محسوب شود.

پالادیوم

تأثیر قیمت پالادیوم و پلاتین در جواهرسازی

وقتی‌که قیمت جهانی پلاتین افزایش می‌باید و قیمتش از طلا و پالادیوم بیشتر می‌شود، بسیاری از جواهرسازان رو به استفاده از پالادیوم می‌آورند تا به این طریق در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی کنند. این موضوع به‌صورت برعکس هم اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی‌که قیمت پلاتین کمتر از پالادیوم شود، تولیدکنندگان جواهر سعی می‌کنند به جای پالادیوم از پلاتین استفاده کنند.

پلاتین یا پالادیوم

پلاتین بیشتر در حلقه‌های ازدواج به کار می‌رود در حالی که پالادیوم بیشتر به خاطر استفاده در اکسسوری مردانه برای مراسم عروسی شناخته شده است؛ چراکه هم مقرون به‌صرفه‌تر و روشن‌تر از پلاتین است و هم مانند پلاتین نیازی به روکش ندارد. به‌طور کلی جواهرسازان معتقدند اگر قیمت پلاتین و پالادیوم یکسان باشد، تقاضای پایدار برای پالادیوم کمتر خواهد بود، اما اگر قیمت پالادیوم کمتر از پلاتین باشد، تقاضا به سمت پالادیوم خواهد رفت.

متأسفانه بسیاری از خریداران جواهرات، به دلیل بازاریابی نامناسب، با پالادیوم را ناآشنا هستند و به همین خاطر برای جواهرفروشان سخت است که آن‌ها را متقاعد کنند که برای این فلز هزینه‌ای بپردازند. بااین‌حال از پالادیوم در جواهرات استفاده فراوانی می‌شود و این هنر فروشندگان است که بتوانند آن را با قیمت بالایی که دارد، بفروشند.

کاربرد پالادیوم در طلای سفید

طلای سفید، آلیاژی از طلای زرد است که با اضافه کردن پالادیوم یا نیکل، به رنگ سفید درخشان درمی‌آید. این آلیاژ که کاربردهای زیادی در ساخت جواهرات دارد، در بین مصرف‌کنندگان در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد و این خود نقش و اهمیت بالای پالادیوم را در جواهرسازی به ما گوشزد می‌کند.

کاربرد پالادیوم در جواهرسازی

آبکاری پالادیوم

بعضی از جواهرات مثل جواهرات طلای سفید یا حتی جواهرات نقره با پالادیوم آبکاری می‌شوند، زیرا همان‌طور که گفته شد این فلز رنگی سفید و درخشان دارد. این نوع استفاده وقتی بیشتر می‌شود که قیمت جهانی رودیوم افزایش یابد. درواقع وقتی رودیوم گران است، جواهرسازان و آبکاران جواهرات، ترجیح می‌دهند جواهرات تولیدشده خود را – که ممکن است طلای سفید یا نقره باشند – با پالادیوم آبکاری و روکش کنند.