همیشه یکی از مشکلات اصلی در استخراج طلا و نقره، نبود یک کتاب آموزشی کامل و به زبان فارسی بوده است. کتاب آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات و بردهای الکترونیکی سعی کرده است که این مشکل را برای همه فارسی زبانان حل کند. در این کتاب نحوه بازیافت طلا و نقره از منابع ثانویه شامل جواهرات و ظروف نقره، جواهرات طلا، قطعات الکترونیکی مختلف و بردهای الکترونیکی آموزش داده شده است و فصل های آن به ترتیب زیر است:

فصل اول: آشنایی با نکات و موارد ایمنی

در این فصل خواننده با نکات و موارد ایمنی که باید در کارگاه بازیافت فلزات گرانبها رعایت شوند، آشنا می شود مثل:

  • نحوه کار با اسیدها و محلول های شیمیایی
  • طرز نگهداری از محلول های شیمیایی
  • خطرات رایج در کارگاه بازیافت طلا و نقره
  • آسیب های احتمالی که در حین فرایند بازیافت به وجود می آیند.

فصل دوم: ساخت هود اسیدکاری و اسکرابر

قبلا بارها بر اهمیت هود اسیدکاری و اسکرابر (تصفیه کننده دود اسید) تاکید شده و در مورد این دو وسیله مقالاتی منتشر گردیده است. در این فصل از کتاب خواننده با طرز ساخت هود اسیدکاری و اسکرابر با کمترین امکانات و هزینه و به صورت مرحله به مرحله آشنا خواهد شد، به طوری که پس از خواندن آن قادر خواهد بود که برای کارگاه خود یک هود اسیدکاری و اسکرابر بسازد.

فصل سوم: شناسایی فلزات گرانبهای موجود در محلول

پیش از این توضیحاتی را در مورد روش کلرید قلع برای شناسایی فلزات گرانبها شرح داده ایم. در فصل سوم از کتاب آموزش استخراج طلا و نقره، خواننده با روشهای مختلف شناسایی فلزاتی که در یک محلول حل شده اند مثل روش کلرید قلع، آشنا می شود و نحوه انجام آنها را فرا می گیرد.

فصل چهارم: بازیابی شیمیایی نقره از جواهرات و ظروف نقره

در این فصل خواننده روش بازیافت شیمیایی نقره از جواهرات و ظروف نقره را یاد می گیرد و با اصول اسیدکاری و شیوه حل کردن نقره و حتی فلزات پایه آشنا می شود. همچینن روش های مختلف رسوب دادن نقره، مشکلاتی که در این روش ها به وجود می آیند و ریزه کاری هایی که باید در حین فرایند بازیابی نقره رعایت شوند را یاد می گیرد.

فصل پنجم: بازیابی شیمیایی طلا از جواهرات

در فصل پنجم کتاب، روش تیزاب کاری طلا به صورت مرحله به مرحله و با شرح همه جزئیات آموزش داده شده است. خواننده پس از مطالعه این فصل نه تنها قادر خواهد بود که جواهرات طلا در عیارهای مختلف را تیزاب کاری و بازیافت کند  بلکه خواهد توانست که طلا را در قالب قطعات الکترونیکی، ذرات مختلف یا حتی خاک طلا تیزاب کاری و استخراج کند.

فصل ششم: ذوب طلا و نقره به روش هواگاز

همان طور که از نام این فصل مشخص است، در این فصل به نحوه ذوب طلا و نقره (به روش هواگاز) پرداخته شده و نکات و جزئیاتی که باید قبل یا در حین ذوب طلا و نقره رعایت شوند ذکر گردیده است.

فصل هفتم: پساب و مخازن پساب

یکی از دغدغه های بزرگ افرادی که به بازیافت فلزات گرانبها مشغولند، نحوه ایمن سازی و دفع پساب هایی است که در طول فرایند استخراج فلزات گرانبها به وجود می آید. این مشکل وقتی بزرگتر می شود که بدانیم این پساب ها معمولا حاوی مقداری فلزات گرانبها نیز هستند. بنابراین در فصل هفتم کتاب آموزش استخراج شیمیایی طلا و نقره، طرز بازیافت فلزات گرانبها از پساب و ایمن سازی و دفع پساب شرح داده شده است.

فصل هشتم: بازیابی طلا و نقره از کاغذهای صافی استفاده‌شده

اگر به بازیافت طلا و نقره مشغول هستید، حتما دیده اید که کاغذهای صافی پس از استفاده، به محلول های حاوی طلا و نقره آغشته می شوند. متاسفانه بازیافت کاغذهای صافی به هیچ عنوان ساده نیست و نیاز به یک پروسه چند مرحله ای دارد. در فصل هشتم کتاب، نحوه بازیافت طلا و نقره از کاغذهای صافی به صورت جزء به جزء آموزش داده شده است.

فصل نهم: آلوده شدن محلول به قلع

اگر از بازیافت کنندگان فلزات گرانبها از قطعات و بردهای الکترونیکی سوال کنید که سه مشکل بزرگ در فرایند بازیابی را بگویند، بدون شک یکی از آن ها، آلودگی قلع است. بنابراین فصل نهم کتاب به این موضوع اختصاص داده شده که خواننده با خواندن آن، نحوه برخورد با این مشکل و طرز بازیافت طلا و نقره از محلول ها و موادی که به قلع آلوده شده است را به طور کامل و دقیق فرامی گیرد.

فصل دهم: بازیابی طلا با استفاده از محلول اسید کلریدریک و آب ژاول

به جز تیزاب سلطانی، محلول های دیگری هم هستند که می توانند طلا و فلزات پایه را حل کنند. یکی از این محلول ها، محلول اسید کلریدریک و آب ژاول (وایتکس) است. این محلول نسبت به تیزاب سلطانی معایب و مزایایی دارد که بسته به شرایط می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در فصل دهم کتاب آموزش استخراج طلا و نقره، شیوه حل کردن طلا در این محلول به صورت مرحله به مرحله و با ذکر همه جزئیات آموزش داده شده است.

فصل یازدهم: بازیابی طلا از پایه های روکش شده با طلا

پایه های رم و کارت گرافیک و به طور کلی بردهای روکش شده با طلا، از قطعاتی هستند که همه بازیافت کنندگان طلا و نقره از ضایعات الکترونیکی با آنها برخورد داشته اند؛ چراکه این قطعات در اکثر ضایعات الکترونیکی به خصوص بردهای موبایل و مخابراتی یافت می شود. از این رو در فصل یازدهم نحوه بازیابی طلا از بردهای روکش شده طلا (مثل پایه های رم) به دو روش اسیدنیتریک و اسیدپراکسید آموزش داده شده و همه نکات و جزئیات لازم ذکر شده است.

فصل دوازدهم: بازیابی طلا از پین های روکش شده با طلا

پین ها نیز مثل بردهای روکش شده با طلا، در بسیاری از بردها وجود دارند. بازیافت این پین های طلایی رنگ، برخلاف پایه ها و بردهای روکش شده با طلا، اصلا ساده نیست و بسیار کار پیچیده و طاقت فرسایی است. در فصل دوازدهم کتاب، نحوه بازیافت طلا از پین های آبکاری شده با طلا آموزش داده شده است. خواننده با مطالعه این فصل خواهد توانست که فلزات مزاحم را از پین ها حذف و طلای موجود در پین ها را بازیابی کند.

فصل سیزدهم: بازیابی طلا و نقره از پردازنده های کامپیوتری

بی شک یکی از قطعات الکترونیکی مورد علاقه بازیافت کنندگان فلزات گرانبها، پردازنده ها یا همان سی پی یوهاست؛ چرا که این قطعه نسبت به سایر قطعات الکترونیکی حاوی مقدار زیادی فلزات گرانبهاست که بازیافت آن را در بسیاری از موارد کاملا به صرفه می کند. در فصل سیزدهم، روشهای شیمیایی بازیافت پردازنده ها به طور کامل و مرحله به مرحله توضیح داده شده است، به گونه ای که خواننده پس از مطالعه می تواند طلا و نقره را از همه پردازنده ها بازیافت کند.

دانلود کتاب آموزش استخراج طلا و نقره

دانلود کتاب آموزش استخراج طلا و نقره

برای آشنایی بیشتر با کتاب “آموزش استخراج طلا و نقره” یا دانلود رایگان نمونه ای از آن، روی لینک زیر کلیک کنید:
خرید و مشاهده اطلاعات کتاب آموزش استخراج شیمیایی طلا و نقره