اسکرابر که با عنوان های دستگاه تصفیه دود اسید یا خنثی ساز دود اسید نیز شناخته می شود، وسیله ای است که برای خنثی کردن و تصفیه دودهای اسیدی و به خصوص اسید نیتریک و تیزاب سلطانی استفاده می شود.

دودهای اسیدی

همان طور که می دانید در اسیدکاری یا تیزاب کاری طلا و نقره، دودهایی تولید می شوند که به رنگ های نارنجی یا قرمز هستند. این دودهای بسیار سمی و خورنده برای محیط زیست و سلامتی انسان بسیار مضر هستند، به طوری که اگر فردی به طور مستقیم در برابر این دودها قرار گیرد، منجر به مرگش می شود. از این رو یکی از دغدغه های افرادی که در صنعت بازیابی فلزات گرانبها مشغول هستند نحوه دفع این دودهای اسیدی است.

دود اسیدی

انتقال دودهای اسیدی به بیرون از کارگاه

متاسفانه بعضی از افراد دودهای اسید نیتریک و تیزاب سلطانی را با استفاده از هود اسیدکاری به محیط بیرون منتقل می کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که اگر روزانه حجم قابل توجهی از این دودهای اسیدی را به بیرون از محیط کارگاه منتقل کنند، باعث آسیب رسیدن به محیط زیست و افرادی که در اطراف کارگاه ساکن هستند خواهند شد. این دودها حتی می توانند به وسایل اطراف کارگاه نیز آسیب بزنند. به عنوان مثال اگر خودروی خود را در بیرون و کنار کارگاهتان پارک می کنید، می توانید مطمئن باشید که پس از چند روز آثار خوردگی را روی بدنه خودروی خود مشاهده خواهید کرد.

تصفیه دودهای اسیدی با اسکرابر

چاره حل تمام مشکلاتی که در بالا ذکر شدند، استفاده از یک اسکرابر یا همان دستگاه تصفیه دودهای اسیدی است. در صورتی که از اسکرابر استفاده کنید، تقریبا همه دودها و بخارات تولید شده در فرآیند اسیدکاری و تیزاب کاری توسط اسکرابر مکیده می شوند و سپس در مخازنی که حاوی مواد خنثی ساز هستند، تصفیه و خنثی می شوند.

اسکرابر

البته توجه داشته باشید که اسکرابرها فقط برای دودهای اسید نیتریک و تیزاب مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه برای تصفیه دودها و بخارات مواد شیمیایی دیگر نظیر اسید سولفوریک هم به کار می روند.

نتیجه گیری

اسکرابر در کنار هود شیمیایی از تجهیزاتی هستند که وجود آنها برای هر کارگاه بازیابی فلزات گرانبها لازم است و بدون آنها حتما صدمات زیادی به سلامتی خود وارد خواهید کرد. بنابراین در صورتی که در کارگاه خود دستگاه تصفیه کننده دودهای اسیدی ندارید، حتما یکی از آنها را بسازید یا به صورت آماده از بازار خریداری کنید.

ساخت اسکرابر (دستگاه تصفیه دود اسید)

آموزش استخراج طلا و نقره

از آنجایی که اسکرابر بسیار گران قیمت است، خرید آن از عهده بسیاری از کارگاه ها و افرادی که در صنعت بازیابی فلزات گرانبها کار می کنند، خارج است. بنابراین ساخت آن انتخاب به مراتب معقول تر و به صرفه تری است. اگر به صورت فردی یا نیمه صنعتی کار می کنید و به اسکرابر نیاز دارید، توصیه می کنیم کتاب “استخراج شیمیایی طلا و نقره” را مطالعه کنید؛ چراکه در این کتاب نحوه ساخت یک اسکرابر جهت تصفیه دودهای اسیدنیتریک و تیزاب سلطانی، به صورت کامل و مرحله به مرحله آموزش داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب، روی لینک زیر کلیک فرمایید:

کتاب “استخراج شیمیایی طلا و نقره”