یکی از روش های بازیابی طلا از قطعات آبکاری شده با طلا (مثلا پین ها)، آبکاری معکوس است. این روش توسط وسیله ای دست ساز به نام سلول اسید سولفوریک انجام می گیرد. در این سلول از اسید سولفوریک غلیظ (95 درصد) و مقدار بسیار کمی آب مقطر و گلیسیرین به عنوان الکترولیت استفاده می شود. دمای الکترولیت سلول اسید سولفوریک، در حین کار به 50 تا 60 درجه سانتی گراد می رسد و به همین دلیل کار با سلول اسید سولفوریک خطرات زیادی را دارد.

طرز کار سلول اسید سولفوریک

در سلول اسید سولفوریک، از قطعه آبکاری شده با طلا به عنوان آند و از یک شمش یا ورق سربی به عنوان کاتد استفاده می گردد. طرز کار سلول اسید سولفوریک به این صورت است که قطعات آبکاری شده با طلا در الکترولیت قرار می گیرند و بعد از مدتی، طلا، تقریبا به صورت انتخابی و البته به همراه مقداری ناخالصی و فلزات دیگر، به صورت پودر سیاه رنگ، درالکترولیت رسوب می کند. در پایان کار، پودر سیاه رنگ از سلول جمع آوری می شود و برای بازیابی تیزاب کاری می گردد.

پین طلا

نقاط ضعف روش آبکاری معکوس طلا و سلول اسید سولفوریک

به دلیل این که در روش آبکاری معکوس طلا باید از سلول اسید سولفوریک استفاده شود و الکترولیت این سلول نیز اسید سولفوریک داغ و غلیظ است، خطرات ایمنی زیادی را متوجه ما می کند. همچنین فرآیند بازیابی طلا به وسیله سلول اسید سولفوریک زمان بر است که این نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این روش می باشد.

چه قطعات الکترونیکی را می توان به روش آبکاری معکوس طلا بازیافت کرد

آبکاری معکوس طلا

رایج ترین قطعات الکترونیکی که به روش آبکاری معکوس طلا بازیافت می شود، پین های الکترونیکی هستند که با طلا روکش شده اند. این پین ها به دلیل این که از مس و نیکل ساخته شده اند در اسید سولفوریک حل نمی شوند و گزینه مناسبی برای آبکاری معکوس محسوب می شوند. همچنین چون طلای آبکاری شده روی پین ها بسیار نازک است و مقدار آنها کم است، اسید کاری و تیزاب کاری آنها چندان به صرفه نمی باشد.

بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می دهند از روش آبکاری معکوس استفاده نمایند. به طور کلی تمام قطعاتی که از مس یا نیکل یا برنج ساخته شده باشند و با طلا، آبکاری شده باشند می توانند به این روش بازیافت گردند و طلای آنها از سطح قطعات جداسازی گردد.