الکتروشیمی علمی است که به بررسی واکنش های شیمیایی می پردازد که بر اثر عبور جریان الکتریکی انجام می شوند. برای مثال این علم توضیح می دهد که یک باتری چگونه کار می کند. جالب است بدانید که الکتروشیمی کاربردهای فراوانی هم در صنعت استخراج طلا و نقره دارد که از این کاربردها می توان به الکترووینینگ و الکترولیز طلا و نقره اشاره کرد. در ادامه بیشتر به این کاربردها می پردازیم.

الکترووینینگ محلول سیانیدی

معمولا خاک طلا و نقره به روش لیچینگ سیانیدی استخراج می شود. در این روش خاک طلا و نقره در محلول سیانیدی حل می شوند، سپس محلول به سلول الکترووینینگ منتقل می شود تا با کمک جریان برق، طلا و نقره روی کاتد سلول که از یک فلز مقاوم در برابر خوردگی است رسوب کنند. این روش معمولا توسط کارخانه ها و معادن استفاده می شود و کاربردی در مقیاس کارگاهی و در حجم های کم ندارد.

الکترووینینگ طلا

الکترووینینگ نقره از محلول ثبوت

محلول ثبوت محلولی است که در فرآیند عکسبرداری کاربرد دارد. البته به دلیل وجود تکنولوژی عکسبرداری دیجیتالی حجم استفاده از این محلول بسیار کم شده است. در هر حال بعضی از افراد هنوز هم به بازیافت نقره از این ضایعات مشغول هستند و با استفاده از روش الکترووینینگ نقره موجود در محلول ثبوت را استخراج می کنند.

سلول اسید سولفوریک

سلول اسید سولفوریک بر مبنای الکترولیز و آبکاری معکوس کار می کند. سلول اسید سولفوریک قادر است که طلای آبکاری شده روی قطعات مسی را به صورت انتخابی جداسازی و استخراج نماید.

سلول اسید سولفوریک

لازم به ذکر است که قبلا در مورد سلول اسید سولفوریک و آبکاری معکوس مقاله ای منتشر کرده ایم که می توانید از اینجا آن مقاله را مطالعه فرمایید.

سلول نقره

سلول نقره وسیله ای است که با استفاده از آن نقره ناخالص را تصفیه و پالایش می کنند. این وسیله که از سه بخش اصلی آند، کاتد و الکترولیت تشکیل شده است، بر مبنای فرآیند الکترولیز که خود یکی از شاخه های الکتروشیمی است کار می کند و قادر است که نقره با خلوص بالا تولید نماید.

سلول طلا (سلول Wohlwill)

سلول طلا (سلول Wohlwill)

سلول طلا که به سلول Wohlwill شناخته می شود سلولی است که با فرآیند الکترولیز طلا را از جواهرات استخراج می کند. البته این روش فقط به صورت صنعتی و در حجم های بسیار بالا انجام می شود و نیاز به تجهیزات خاص دارد. پیشنهاد می شود که جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سلول Wohlwill به سایت ویکی پدیا مراجعه کنید.