آبکاری معکوس نقره برای بازیافت نقره آبکاری شده روی مس، برنج، برنز، روی و فولاد ضد زنگ به کار می رود. به دلیل این که نقره آبکاری شده روی جواهرات، ظروف یا حتی بعضی از قطعات الکترونیکی بسیار کم است، بازیابی نقره از آنها به روش اسید کاری به صرفه نمی باشد و باید اسید نیتریک زیادی مصرف شود تا این فلزات در اسید حل شوند و نقره از آنها بازیابی گردد. از این رو بسیاری از افراد برای بازیافت نقره از قطعات روکش شده با نقره، از روش آبکاری معکوس استفاده می کنند.  

روش کار سلول اسید سولفوریک و آبکاری معکوس نقره

پین طلا

در روش آبکاری معکوس و سلول اسید سولفوریک، کاتد از یک شمش سربی و آند از قطعات روکش شده با نقره می باشند که با شروع به کار سلول، نقره آبکاری شده از روی سطح قطعه، جدا می شود و در الکترولیت ته نشین می گردد. بازدهی سلول اسید سولفوریک معمولا بین 95 تا 99 درصد می باشد.

الکترولیت سلول اسید سولفوریک

الکترولیت از 95 درصد حجمی اسید سولفوریک غلیظ و 5 درصد حجمی اسید نیتریک غلیظ تولید می شود.

جداسازی و بازیابی نقره

آبکاری معکوس طلا

بعد از جداسازی نقره آبکاری شده، قطعه را از سلول نقره بر می دارند و 24 تا 48 ساعت صبر می کنند تا ذرات نقره و سولفات نقره در الکترولیت ته نشین شوند. سپس ذرات را از الکترولیت جداسازی کرده و ذرات سولفات نقره را به نقره تبدیل می نمایند. در مرحله آخر نقره را از ذرات بازیابی و ذوب می نمایند.

نقاط ضعف آبکاری معکوس نقره

کار با اسید سولفوریک داغ و غلیظ که فوق العاده خطرناک است و زمان بر بودن فرآیند بازیافت، نقاط ضعف روش آبکاری معکوس به شمار می روند.

آبکاری معکوس طلا

روش آبکاری معکوس طلا هم جهت جداسازی روکش های طلا وجود دارد که اگر مایل به مطالعه در مورد آن هستید می توانید این مقاله را مطالعه بفرمایید.