رایترها، در اکثر کامپیوترها و لپ تاپ ها وجود دارند و به همین خاطر درصد قابل توجهی از ضایعات الکترونیکی را تشکیل می دهند. جهت بازیافت طلا و نقره از رایتر ها باید تمرکز اصلی خود را روی چیپ ها و آی سی های موجود در رایترها بگذارید. هرچند در رایترها، قطعات دیگری هم برای بازیافت طلا و نقره و حتی پالادیوم وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

رایتر چیست و چرا برای بازیافت طلا و نقره مورد توجه هستند؟

رایتر یا درایو نوری دستگاهی است که از آن برای خواندن و نوشتن یا پاک کردن اطلاعات از دیسک‌های نوری استفاده می‌شود. البته امروزه رایترها جای خود را به فلش درایوها و راه های انتقالی دیگر مانند فضای ابری و یا CarPlay (برای خودروها) داده اند ولی باز هم همچنان استفاده زیادی از آنها می شود. اما چرا باید آنها را جهت بازیافت طلا و نقره مورد توجه قرار داد؟

اگر یک سی دی رایتر یا دی وی دی رایتر را باز کنید، یک برد الکترونیکی را در ان مشاهده خواهید کرد که 50 تا 100 گرم وزن دارد. سی دی رایترها و دی وی دی رایترهای قدیمی، معمولا بردهای بزرگتری دارند که روی آنها تعداد زیادی چیپ و آی سی نصب شده است؛ قطعه ای که معمولا حاوی طلا، نقره و گاه پالادیوم است. ولی رایترهای جدیدتر که از پورت ساتا پشتیبانی می کنند، بردهای کوچکتری دارند و به نسبت قدیمی ترها، آی سی های کمتری روی برد آنها نصب شده است.

میزان آی سی ها و چیپ های موجود در بردهای رایترها

میزان آی سی ها و چیپ های موجود در بردهای رایترها به مدل و ساخت رایترها بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت که اگر 100 کیلوگرم برد سی رایتر و دی وی دی رایتر داشته باشیم بین 4 تا 9 کیلوگرم آی سی و چیپ می توانیم از بردها جداسازی کنیم. البته اگر رایترها جدید و از نوع ساتا باشند، مقدار چیپ ها به 6 کیلو کاهش پیدا می کند.

بازیافت طلا و نقره از رایترها

بازیافت طلا و نقره از چیپ ها و آی سی ها

معمولا از هر کیلو آی سی و چیپ های کامپیوتری می توان حدود 1 گرم طلا بازیافت کرد که مقدار قابل قبولی می باشد. این چیپ ها باید ابتدا قالکاری شوند تا قسمتهای پلیمری و سیلیکونی آنها از بین بروند و بعد به روش شیمیایی، طلا، نقره و پالادیوم آنها بازیافت گردد. در صورتی که پروسه بازیافت درست انجام شود تا 95 درصد طلا را می توانید از چیپ ها و آی سی ها بازیافت نمایید.

خازن های نصب سطحی موجود در بردهای رایترها

علاوه بر چیپ ها، خازن های نصب سطحی هم در بردهای سی دی رایترها و دی وی دی رایترها یافت می شوند که منبع مناسبی برای بازیافت نقره و پالادیوم به شمار می روند. هر چقدر بردهای رایترها قدیمی تر باشند، کیفیت خازن های نصب سطحی هم بیشتر می شود و احتمال این که نقره و پالادیوم بیشتری از آنها به دست آید، بالاتر می رود.

دیگر قطعات با ارزش جهت بازیافت طلا و نقره و سایر فلزات

گاها مشاهده شده است که دیود لیزری موجود در رایترها که توسط یک قاب فلزی – معمولا برنجی – احاطه شده است، با طلا آبکاری شده است. از این رو موقع اسقاط کردن رایترها باید این مساله را در نظر داشته باشید. همچنین رایترها علاوه بر این که حاوی طلا، نقره و پالادیوم هستند، دارای مواد با ارزش دیگری هم هستند که باید بازیافت شوند. برای مثال قاب رایتر از آهن ساخته شده است و مقداری پلاستیک نیز در آنها به کار می رود که باید جداسازی شوند. همین طور یک موتور و تعدادی سیم که برای بازیافت مس باید جمع آوری شوند.