کامپیوترهای مستعمل و اسقاطی یکی از منابع رایج برای بازیافت فلزات گرانبها مثل طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین به شمار می روند (البته در کامپیوترهای و بردهای الکترونیکی مستعمل فلزات دیگری مثل مس، آهن و آلومینیوم و آلیاژهایی نظیر برنج وجود دارد که کاملا ارزش بازیافت دارند). کامپیوترهای ضایعاتی، بیشتر در ادارات و شرکت های دولتی، شرکت های خصوصی و تعمیرگاه های کامپیوتر یافت می شوند و در صورتی که بتوان به حجم زیادی از آنها دست پیدا کرد گزینه بسیار مناسبی برای بازیافت فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره محسوب می شوند. به طور کلی مراحل بازیافت کامپیوترهای مستعمل و اسقاطی شامل مراحل زیر است.

نکته: از یک تن ضایعات کامپیوتری، می توان حداکثر یک اونس طلا بازیافت کرد که این مقدار طلا از طلای استخراج شده از یک تن خاک معدنی طلا بیشتر است. به همین دلیل بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات کامپیوتر بسیار مورد توجه می باشد و از این رو به آن معدنکاری شهری می گویند.

1- اساقط کردن کامپیوترها و جداسازی بردها

در اولین مرحله بازیافت کامپیوترها و لپ تاپ های اسقاطی، کامپیوترها باید باز شوند و قسمت های مختلف آن از جمله مادربورد، کارت گرافیک، رم، پاور، سیم ها و … از همدیگر جدا و تفکیک شوند. لازم به ذکر است که این مرحله و مراحل دیگر برای لپ تاپ های ضایعاتی هم صدق می کند و صرفا مربوط کامپیوترهای دسکتاپ نمی شود. همچنین در این مرحله باید از ابزارآلات مختلف از انبردست و چکش و پیچ گوشتی تا دریل و سشوار صنعتی و غیره جهت اسقاط کردن و جداسازی قطعات و بردها استفاده نمود.

2- جداسازی قطعات و بردهایی که حاوی فلزات گرانبها هستند

در دومین مرحله از بازیافت کامپیوترهای مستعمل، بردها و قطعاتی که حاوی فلزات گرانبها یعنی طلا، نقره و فلزات گروه پلاتین می باشند را باید از بقیه قسمت ها و قطعات جدا کرد. این قطعات و بردها می توانند شامل برد کارت گرافیک و رم ها، سی پی یو، مادربورد، برد هارد، آی سی ها، بعضی از خازن ها و … باشند. در این مرحله نیز باید از ابزارآلات که در بالا به آنها اشاره شد باید استفاده نمود.

صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی

3- جداسازی قطعات و قسمتهایی که حاوی فلزات رنگین و پلاستیک هستند

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد در بردها و کامپیوترهای مستعمل و ضایعاتی غیر از فلزات گرانبها مثل طلا و نقره، فلزات دیگری مثل آهن و مس و آلومینیوم هم وجود دارد که این فلزات معمولا در این مرحله بازیافت می شوند. در مرحله سوم بازیافت، باید قسمت ها و قطعاتی که از فلزات رنگین نظیر مس و آلومنیوم یا حتی استیل و آهن هستند را از بقیه قسمت ها جدا کرد. همچنین قطعات و قسمت های پلاستیکی را برای بازیافت پلاستیک باید از بقیه قسمت ها جدا و تفکیک نمود. برای مثال هیت سینک های موجود در مادربورد از مس یا آلومینیوم ساخته می شود یا سیم ها و کابل ها که دارای مس می باشد. قاب های رایتر ها و هارد ها از آهن ساخته شده اند و بعضی از قطعات کوچک موجود در کامپوتر ها نیز از برنج ساخته می شوند. همچنین بدنه کامپیوتر ها و بعضی از قطعات و لوازم جانبی نظیر موس و کیبورد از پلاستیک ساخته می شوند.

4- بازیافت فلزات گرانبها از بردها و قطعات

در مرحله آخر باید قطعات و بردها را با روش های رایج نظیر قالکاری و اسیدکاری و تیزاب کاری بازیافت کرد و فلزات گرانبهایی مثل طلا، نقره و پالادیوم را از آنها بازیابی نمود. معمولا در حجم صنعتی و برای بازیافت مقدار زیادی از بردهای الکترونیکی از روش قالکاری استفاده می شود و برای بازیافت فلزات گرانبها از قطعاتی شامل سی پی یو ها، رم ها، قسمت های دارای روکش طلا از روش اسید کاری و تیزاب کاری استفاده می کنند.