برمید نقره (به انگلیسی: Silver bromide) یکی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین مشتقات فلز گران‌بهای نقره است که هرچند در حد نیترات نقره به عنوان یکی از اصلی‌ترین نمک‌های نقره کاربرد ندارد، اما باز هم جایگاه و مصارف خاص خود را در صنعت داراست. در این مطلب تلاش کرده‌ایم که شما را به طور مختصر اما مفید با این ترکیب شیمیایی آشنا کنیم و توضیحاتی را پیرامون خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این ترکیب، نحوه تولید و کاربردهای آن خدمت شما ارائه دهیم.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی

برمید نقره با فرمول شیمیایی AgBr و شناسه پاب‌کم 66199 و جرم مولی 187.77 گرم بر مول به شکل پودر زرد بسیار کم‌رنگ و مثل کلرید نقره، نامحلول در آب می‌باشد. این ماده شیمیایی علاوه بر آب در الکل‌ها و بسیاری از اسیدها هم غیرقابل انحلال است، ولی در آمونیاک و سیانید قلیایی حل می‌شود. این نمک برمیدی در دمای 432 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و در دمای 1502 درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید و درواقع در این دما تجزیه می‌گردد. لازم به ذکر است که این ترکیب حساسیت‌های غیرمعمول و زیادی به نور دارد و به همین دلیل در صنعت عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برمید نقره

برمید نقره چگونه تولید می‌شود؟

این ماده شیمیایی را می‌توان از واکنش نیترات نقره و یک برمید قلیایی مثل پتاسیم برمید، طبق واکنش شیمیایی زیر تولید کرد:

AgNO3 + KBr → AgBr + KNO3

گفتنی است که این ترکیب به صورت معدنی و تحت عنوان کانی bromargyrite نیز در طبیعت یافت می‌شود.

کاربردهای برمید نقره

همان‌طور که در ابتدای مقاله بدان اشاره شد، برمید نقره شاید مثل نیترات نقره معروف و پرکاربرد نباشد، اما باز هم جایگاه و مصارف خاص خود را دارا است. از این ترکیب شیمیایی بیشتر برای تولید محلول ثبوت و به طور کلی در صنایع عکاسی برای تهیه فیلم استفاده می‌شود، ولی در دستگاه‌های فروسرخ، ساخت عینک‌های حساس به نور و تولید نیمه‌هادی‌ها هم کاربرد دارد.

برمید نقره

نگهداری و نکات ایمنی

برمید نقره را باید در ظرفی دربسته و محکم و در جایی خشک و خنک و به دور از نور و مواد شیمیایی دیگر نگهداری کرد. همچنین هنگام استفاده از این ماده باید به دستکش، عینک ایمنی و ماسک مجهز بود.