استات کبالت (II) (به انگلیسی: Cobalt(II) acetate) ماده‌ای شیمیایی و معدنی و یکی از مشتقات مهم فلز کبالت با شناسه پاب‌کم ۶۲۷۷ است که در صنعت نفت، پتروشیمی و شیمیایی کاربرد دارد. در ادامه توضیحاتی مختصر ولی مفید را پیرامون این نمک استاتی و خصوصیات و مصارف آن خدمت شما ارائه می‌دهیم.

خواص فیزیکی و شیمیایی

استات کبالت با فرمول شیمیایی Co(CH3COO)2 به شکل پودری کریستالی به رنگ صورتی تا قرمز رنگ است که کمی بوی سرکه می‌دهد. این ماده شیمیایی در دو فرم بدون آب و چهارآبه یافت می‌شود و در آب، الکل و اسیدهای رقیق حل می‌گردد.

استات کبالت

سایر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این ماده به شرح زیر است.

جرم مولی (فرم بدون آب): 177.02124 گرم بر مول
جرم مولی (فرم چهارآبه): 249.08 گرم بر مول
چگالی (فرم چهارآبه): 1.705 گرم بر سانتی‌متر مکعب
نقطه ذوب (فرم چهارآبه): 140 درجه سانتی‌گراد

روش تولید و سنتز استات کبالت

استات کبالت (II) را معمولاً از واکنش اکسید یا هیدروکسید کبالت با اسید استیک تولید می‌کنند. واکنش شیمیایی این پروسه را در زیر مشاهده می‌فرمایید.

CoO + 2 CH3CO2H + 3 H2O → Co(CH3CO2)2·4 H2O

استات کبالت (II) چه کاربردهایی دارد؟

از استات کبالت برای به منظور خشک کردن نفت، برای سرعت بخشیدن به خشک شدن رنگ‌ها و روغن، تولید انواع خشک‌کننده روغن، جهت تصفیه آب، جهت حذف گوگرد از کاتالیزورهای نفتی و گازی، در سرامیک‌سازی به عنوان رنگ‌دانه و لعاب سرامیک، در تولید رزین های پلی‌استر غیراشباع به عنوان عامل پخت، در صنعت پتروشیمی و شیمیایی به عنوان کاتالیزور ازجمله برای واکنش برای اکسیداسیون و استری شدن و … استفاده می‌کنند.

استات کبالت

نگهداری و انبارش کبالت استات

این ترکیب شیمیایی را دور از اکسیدکننده‌های قوی و در جایی خشک و خنک نگهداری و انبار کنید. لازم به ذکر است که این ماده شیمیایی غیرقابل‌احتراق است، ولی در صورت آتش‌سوزی از خود دودهای سمی متصاعد می‌کند.

نکات ایمنی

کبالت استات مثل سایر مشتقات کبالت یک ترکیب شیمیایی سمی محسوب می‌شود. تماس چشمی و پوستی با این ماده باعث تحریک چشم و پوست و حساسیت‌های پوستی می‌شود و بلع و استنشاق آن نیز بسیار خطرناک است. به طور کلی در معرض قرار گرفتن مکرر و طولانی مدت در برابر این نمک استاتی باعث آسیب به تیروئید، مغز استخوان، قلب و ریه می‌شود و حتی می‌تواند باعث ایجاد سرطان، نقص‌های ژنتیکی، ریزش مو و آسیب به باروری و جنین گردد.