سدیم برمید (به انگلیسی: Sodium bromide) یک ماده شیمیایی معدنی است که کاربردهای خاص خود را دارد و به عنوان مثال یکی از منابع اصلی تأمین یون برمید به شمار می‌رود. در این مطلب تلاش خواهیم کرد شما را با این ترکیب شیمیایی آشنا کنیم و توضیحاتی را پیرامون خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این ماده و همچنین کاربردها و نحوه تولید آن خدمت شما ارائه دهیم.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی

برمید سدیم با فرمول شیمیایی NaBr  و شناسه پاب‌کم ۲۵۳۸۸۱ و جرم مولی 102٫8۹4 گرم بر مول یک پودر سفیدرنگ با کریستال‌های مربعی شکل، با طعمی شور و تا حدودی تلخ و با بوی دی اکسید گوگرد است که قابل حل در آب، الکل و آمونیاک مایع و غیرقابل حل در استون می‌باشد. این ماده به دلیل حلالیتی که دارد، به صورت جامد طبیعی یافت نمی‌شود ولی همراه با کلریدها ، یدیدها و هالیت ها در آب اقیانوس‌ها وجود داشته و می‌توان آن را از این منبع استخراج نمود. لازم به ذکر است که این ترکیب شیمیایی در دمای 1396 درجه سانتی‌گراد به نقطه جوش خود می‌رسد و نیز نوع بدون آب آن در دمای 747 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود.

سدیم برمید

نحوه سنتز و تولید سدیم برمید

سدیم برمید از واکنش سدیم هیدروکسید با برمید هیدروژن تهیه می‌شود. گفتنی است که نمک بدون آب این ماده در دمای بالاتر از ۵۰,۷ درجه سانتی‌گراد کریستالیزه می‌شود.

کاربردهای سدیم برمید

سدیم برمید کاربردهای مختلفی دارد و از پرمصرف‌ترین نمک‌های برمیدی محسوب می‌شود. این ماده شیمیایی در صنعت نفت و گاز، به عنوان ضد انعقاد، ضد تشنج و معرف در داروسازی و پزشکی، همراه با کلر به عنوان یک ضدعفونی‌کننده استخر شنا، به عنوان کاتالیزور در واکنش‌های اکسیداسیون و برخی از کارهای دیگر کاربرد دارد. همچنین می‌توان از آن برای تهیه برمید نقره استفاده کرد، زیرا این ماده در واکنش با نیترات نقره، برمید نقره تولید می‌کند.

سدیم برمید

نگهداری و موارد ایمنی

این ماده شیمیایی را باید در ظرفی دربسته و در جایی خنک و به دور از گرما، حرارت، رطوبت، آب و هرگونه آلودگی نظیر گرد و غبار نگهداری نمود تا زود فاسد نشود و برای مدت طولانی قابل استفاده باشد. برمید سدیم سمیت کمی دارد و باید حین استفاده از آن احتیاط‌های لازم را کرد. بلع این ماده خطرناک است و می‌تواند بر سیستم عصبی دستگاه گوارش و مرکزی تأثیر بگذارد. همچنین وجود مقدار بالایی از آن در خون ممکن است باعث اختلالات عصبی و روانی شود. از این جهت توصیه می‌شود که هنگام استفاده از این پودر شیمیایی از دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده نمایید.