از نظر علمی قلیایی یا اسیدی بودن خاک و سنگ طلا چندان صحیح نیست، اما چون اصطلاحاتی نظیر خاک طلای اسیدی یا سنگ طلای قلیایی در بین عموم بسیار رایج است و سؤالات زیادی هم از این‌جانب پرسیده می‌شود، توضیحاتی را در این باره خدمتتان ارائه می‌دهم.

 سنگ و خاک اسیدی و قلیایی

به طور کلی وقتی پ هاش (PH) سنگ یا خاک کمتر از 7 باشد، به آن اسیدی و وقتی پ هاشش بیشتر از 7 باشد، به آن خاک یا سنگ قلیایی یا بازی می‌گویند. این مسئله می‌تواند کم‌وبیش در مورد خاک و سنگ طلا هم صدق کند.

چرا قلیایی یا اسیدی بودن سنگ طلا مهم است؟

اگر سنگ طلا حاوی آهک یا گچ باشد، تیزاب سلطانی در حل کردن و لیچینگ سنگ به مشکل خواهد خورد؛ به همین دلیل این موضوع برای کسانی که از خاک و سنگ های معدنی طلا و نقره استخراج می‌کنند، بسیار مهم است.

اسیدی یا قلیایی بودن خاک و سنگ طلا

چگونه قلیایی یا اسیدی بودن خاک طلا را تشخیص دهیم؟

بهترین کار برای اینکه قلیایی یا اسیدی بودن خاک مشخص شود، این است که مقداری از خاک را مورد آزمایش های xrf و xrd انجام دهید تا ترکیبات خاک و فازهای این ترکیبات مشخص شود. اما چون این دو آزمایش هزینه‌بر است و زمان زیادی هم لازم دارد، می‌توان با یک آزمایش ساده و دو مرحله‌ای، تا حدودی بازی یا اسیدی بودن خاک را تشخیص داد. این آزمایش به صورت زیر انجام می‌شود:

به خاک طلا مقداری جوهرنمک یا اسید نیتریک اضافه کنید. اگر واکنش شدیدی داد خاک قلیایی است و اگر واکنش ضعیفی داد یا اصلا واکنشی رخ نداد، خاک اسیدی است.

کتاب آموزش استخراج طلا و نقره

آموزش استخراج طلا و نقره

کتاب آموزش استخراج طلا و نقره دارای 240 صفحه در قطع وزیری است که به دو صورت الکترونیکی و چاپی منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. مباحثی که در این کتاب به آن ها پرداخته شده به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • بازیابی و بازیافت طلا و نقره از قطعات و بردهای الکترونیکی
  • بازیابی و بازیافت طلا و نقره از جواهرات کهنه و شکسته
  • استخراج طلا از سنگ و خاک طلا به روش تیزاب سلطانی

کتاب مذکور از اینجا قابل خریداری است. ضمن آنکه امکان دانلود رایگان نسخه محدود کتاب (جهت بررسی محتوای کتاب) در همان سایت وجود دارد.