کاغذ پی اچ یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین وسایل آزمایشگاهی است که برای تشخیص PH محلول‌ها و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. اگرچه این کاغذ فقط یک وظیفه را که همان تشخیص PH است ایفا می‌کند، اما با این وجود در طیف گسترده‌ای از حرفه‌ها و صنایع به کار می‌رود و در بازیافت فلزات گران‌بها هم کم‌وبیش کاربرد دارد.

تعریف PH

قبل از هر چیز اجازه دهید که PH را تعریف کنیم. پ هاش یا پی اچ یک کمیت و عددی بین صفر تا چهارده است که برای تعیین اسیدی، قلیایی یا خنثی بودن یک ماده شیمیایی استفاده می‌شود.

کاغذ پی اچ

موادی که پ هاش هفت دارند، خنثی هستند و موادی که پ هاش کمتر از هفت دارند، اسیدی به شمار می‌روند. موادی هم که پی هاش آن‌ها بیشتر از هفت است قلیایی‌اند. لازم به ذکر است که صفر نشان‌دهنده قوی‌ترین اسید و چهارده نشان‌دهنده قوی‌ترین باز است.

طرز استفاده از کاغذ پی اچ

کاغذ پی اچ درواقع تعدادی برگه کاغذی است که به یک یا چند شناساگر مثل فنول فتالئین، متیلن بلو یا لیتموس آغشته شده تا قابلیت تشخیص پ هاش مواد را پیدا کند. طرز کار آن بدین شکل است که برگه‌ای از کاغذ پی اچ را به محلولی که می‌خواهیم پ هاش آن را تشخیص دهیم، آغشته می‌کنیم تا برگه تغییر رنگ دهد، سپس با بررسی رنگ کاغذ و مقایسه آن با راهنمایی که معمولاً روی جعبه کاغذ درج شده، پ هاش محلول را تشخیص می‌دهیم.

کاربرد کاغذ پی اچ در بازیافت فلزات گران‌بها

کاغذ پی اچ در فرایند بازیافت فلزات گران‌بها استفاده زیادی ندارد، اما در هر حال بعضی وقت‌ها لازم می‌شود که PH محلول‌ها را اندازه‌گیری کنیم تا از میزان اسیدی یا قلیایی بودن آن‌ها باخبر شویم.

کاغذ پی اچ

نکات پایانی

  • دقت کاغذ پ هاش از PHمتر دیجیتالی کمتر است.
  • دمای محلولی که می‌خواهید پ هاشش را تشخیص دهید، باید دمای اتاق باشد. در غیر این صورت مقدار پی اچ نادقیق یا حتی غلط خواهد بود.
  • کاغذ پی اچ انواع مختلفی دارد که در هنگام خرید باید به این انواع توجه کرد. برای مثال بعضی از آن‌ها قادرند فقط پی هاش صفر تا هفت یا هفت تا چهارده را تشخیص دهند و بعضی هم اسیدی بودن محلول و هم قلیایی بودن آن را تشخیص می‌دهند و بازه صفر تا چهارده را به طور کامل پشتیبانی می‌کنند.