منابع و مواد معدنی موجود در ماه ارزش بسیار زیادی دارد به طوری که کارشناسان ارزش آن را چند کوادریلیون (عدد یک با ۱۵ صفر جلوی آن) تخمین می‌زنند. ازجمله مواد معدنی قابل استخراج از ماه می‌توان به بازالت، کوارتز، سیلیکون و هلیوم-۳ (که می‌تواند به عنوان سوخت پاک و قدرتمند در رآکتورهای هسته‌ای استفاده شود) اشاره کرد که همگی می‌توانند برای پنجره‌ها، سرامیک متراکم و پنل های خورشیدی استفاده شوند. همچنین پلاتین، پالادیوم و رودیوم  که هر سه فلز گران‌بها به شمار می‌آیند، مصارف مهمی در صنایع الکترونیکی و کاتالیست دارند.

دانشمندان حتی سنگ معدن تیتانیوم را در سطح ماه کشف کرده‌اند که ده برابر غنی‌تر از سنگ معدن موجود در زمین است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که میلیاردها پوند طلا در زیر سطح ماه جای گرفته است. از این جهت شرکت‌های مختلفی در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند که این مواد معدنی با ارزش را از ماه استخراج کنند و به ثروت زیادی دست یابند.

برنامه ناسا برای برگشتن به ماه و استخراج مواد معدنی از آن

سفر به کره ماه یک آرزوی دست نیافتی برای مردم صد سال پیش بود؛ اما پس از  گذشت بیش از ۵۲ سال از تحقق این آرزو، حالا زمزمه‌های پروژه استخراج مواد معدنی از ماه به گوش می‌رسد. بلومبرگ در یک گزارش تفصیلی مدعی شد که وسایل نقلیه خودران کاترپیلار ممکن است توسط ناسا برای استخراج مواد معدنی از ماه و ساخت پایگاهی در آنجا استفاده شود. به گفته این نشریه بین آنچه که ناسا برای دستیابی به اهداف اکتشافی به آن نیاز دارد و فناوری‌های کاترپیلار که هر روز بر روی زمین استفاده می‌شوند، هم‌افزایی زیادی وجود دارد و هر دو بر این باورند که استخراج مواد معدنی از ماه غیرممکن نیست.

استخراج مواد معدنی از ماه

با این حال از نظر برخی کارشناسان، تصور استخراج پلاتین، طلا و سایر مواد معدنی ارزشمند از اجرام آسمانی و راندن آن‌ها به زمین حداقل در شرایط فعلی بیشتر تخیلی است تا علمی، به ویژه وقتی که هزینه‌های شناسایی، استخراج، پردازش، پالایش و حمل‌ونقل آن‌ها به زمین را بخواهیم در نظر بگیریم.

شرکت مون اکسپرس

مون اکسپرس در نظر دارد تا اولین فضاپیمای روباتیک خود را روانه‌ کره‌ ماه کند. این شرکت پیش‌تر لقب اولین شرکتی را از آن خود کرده که موفق به آزمایش نمونه توسعه‌یافته در مرکز فضایی کندی در فلوریدا شده است. نَوین جِین، مدیرعامل مون اکسپرس که سابقه‌ تأسیس شرکت‌هایی نظیر InfoSpace و Intelius را نیز در کارنامه دارد، معتقد است که کره‌ ماه ذخایر فلزی و مواد معدنی بسیار ارزشمندی دارد که می‌توان با بهره‌برداری از آن‌ها روند مصرف انرژی، درمان و چالش پایان یافتن منابع زمینی را بهبود بخشید.

تلاش چین برای استخراج ذخایر معدنی از ماه

چین هم به عنوان یک کشور بزرگ و صاحب تکنولوژی برنامه ویژه‌ای برای استخراج مواد معدنی ماه دارد و در رقابت با آمریکا به دنبال رهبری در این زمینه و به طور کلی در فضا است. این کشور قبلاً نمونه‌هایی از کره ماه به زمین آورده است و دانشمندان آن روی آن‌ها مطالعه و تحقیق کرده‌اند. آن‌ها همچنین ماهواره‌ای به ماه فرستاده‌اند که با کمک آن توانسته‌اند نقشه حرارتی از ماه تولید کنند که کمک شایانی به دانشمندان و شرکت‌های چینی خواهد کرد.

استخراج مواد معدنی از ماه

برنامه لوکزامبورگ برای استخراج طلا و پلاتین از فضا

لوکزامبورگ که کشور کوچکی در شمال اروپاست، اخیرا تصمیم گرفته با یک شرکت مستقر در کالیفرنیا به نام دیپ اسپیس وارد همکاری شود و فضاپیمایی به نام Prospector-X بسازد. این فضاپیمای کوچک در صورتی که بتواند مراحل اولیه و آزمایشی خود را با موفقیت بگذراند، به سیارات و ستاره های فضا ازجمله ماه فرستاده خواهد شد تا برای کشف طلا و پلاتین در آنها کاوش نماید. گفتنی است که لوکزامبورگ و دیپ اسپیس تنها شرکت هایی نیستند که به دنبال طلا و پلاتین در فضا میگردند. بلکه شرکت معدنی Planetary Resources که تحت حمایت موسس گوگل لری پیج قرار دارد نیز چندی پیش از طرح خود برای کاوش فلزات گرانبها در سیارات خبر داد و حتی چندی قبل اولین ماهواره اش را از ایستگاه فضایی بین المللی به فضا فرستاد.

مواد معدنی ماه چطور تقسیم می‌شود؟

حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که تقسیم این منابع چطور قرار است کنترل شود؟ معاهده فضایی سازمان ملل متحد این موضوع را روشن کرده که هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای مالکیت ماه را داشته باشد. این معاهده توسط بیش از صد کشور ازجمله تمام کشورهای بزرگ دارای فناوری هوافضا امضا شده است.