در این مطلب قصد داریم که به این بپردازیم که از بین بازیافت طلا از ضایعات الکترونیکی و استخراج طلا از معدن و خاک های معدنی کدامیک بهتر و به صرفه است و البته پاسخ نهایی به این پرسش را به شما واگذار خواهیم کرد.

استخراج طلا از خاک های معدنی نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد

برای استخراج کردن طلا از معدن و خاک های معدنی نیاز به سرمایه مالی و انسانی زیادی وجود دارد و باید مبلغ بسیار بالایی برای آن سرمایه گذاری شود. همین طور این کار به مجوزهای مختلف از سازمان های گوناگون نظیر سازمان محیط زیست و همچنین حمایت های دولتی نیاز خواهد داشت تا بتوان آن را شروع کرد.

استخراج طلا از خاک

در صورتی که بازیافت طلا از ضایعات الکترونیکی را می توان با مبالغ بسیار کمی هم شروع کرد و در این مورد به هیچ عنوان با استخراج طلا از معادن قابل مقایسه نیست. در مورد مجوزهای مورد نیاز نیز، سخت گیری ها برای بازیافت ضایعات الکترونیکی به مراتب کمتر است.

بازیافت طلا از ضایعات الکترونیکی به تجهیزات کمی نیاز دارد

بازیافت ضایعات الکترونیکی، بسته به این که از چه روشی استفاده می شود به تجهیزات کمتری نیاز دارد و معمولا با یک هود شیمیایی، مقداری لوازم آزمایشگاهی، کوره و لوازم ذوب و یک کارگاه کوچک قابل انجام است. در صورتی که استخراج طلا از خاک نیاز به دستگاه هایی نظیر سنگ شکن، آسیاب و یک خط تولید کامل نیاز دارد.

استخراج طلا از خاک های معدنی

میزان طلا در خاک های معدنی نسبت به حجم آن ها بسیار کم است

در خاک های معدنی مقدار بسیار کمی طلا وجود دارد به طوری که می توان از یک تن خاک، در بهترین حالت یک تا ده گرم طلا استخراج کرد. این در حالی است که از یک تن ضایعات الکترونیکی بسته به نوع و گرید ضایعات می توان ده ها و چه بسا صدها گرم طلا بازیافت نمود.

از خاک معدنی طلا، فلزات کمی استخراج می شود

از خاک معدنی طلا فقط می توان طلا و احتمالا نقره را استخراج کرد و این در حالی است که از ضایعات الکترونیکی به جز طلا می توان نقره، پلاتین، پالادیوم، مس و بسیاری از فلزات دیگر را بازیافت نمود.

بازیافت طلا از ضایعات الکترونیکی

استخراج طلا از معادن فرآیندی خطرناک و پیچیده است

اگرچه استخراج طلا و سایر فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیکی، به دلیل کار با اسیدها، مواد شیمیایی سمی و بخارهای حاوی فلزات سنگین و سرطان زا به اندازه کافی خطرناک و ناایمن است، اما همچنان می توان با کمترین امکانات و هزینه این خطرات را کنترل کرد.

در صورتی که فرآیند استخراج طلا از معادن به دلیل این که در بیشتر موارد به روش لیچینگ سیانیدی انجام می شود، فرآیندی بسیار خطرناک است و چون در حجم بالا صورت می گیرد نیاز به تمهیدات بسیار گسترده و پیچیده دارد تا مشکلی پیش نیاید.