گاز مایع که ترکیبی از گازهای مختلف نظیر پروپان و بوتان است و معمولا در کپسول های کوچک گاز نگهداری می شود و بیشتر برای ایجاد گرما و پخت و پز از آن استفاده می گردد، آنقدر حرارت ایجاد می کند که بتواند به تنهایی برا ذوب طلا مورد استفاده قرار گیرد. چرا که نقطه ذوب طلای خالص 1062 درجه سانتی گراد است و حداکثر دمایی که توسط گازی مثل پروپان ایجاد می شود 1979 درجه سانتی گراد می باشد.

البته چون به دلیل این که این که گاز مایع کپسولی فقط پروپان نیست و از بوتان هم تشکیل شده است و همچنین از آنجایی که بخش زیادی از حرارت تولیدی در فرآیند ذوب تلف خواهد شد، لازم است که شرایطی برای این کار فراهم شود.

طلا

استفاده از کوره و مشعل

برای این که بتوانید طلا را با یک کپسول گاز و بدون استفاده از کپسول اکسیژن ذوب کنید، ساده ترین راه استفاده از کوره و مشعل است. در کوره اتلاف حرارتی بسیار کم است و به راحتی دما می تواند به نقطه ذوب طلا برسد. همچنین مشعل در صورتی که به درستی ساخته شده باشد قادر خواهد بود با همان گاز مایع شعله پرقدرتی را تولید کند که به راحتی طلا را ذوب نماید.

ذوب طلا با کوره

ذوب طلا بدون استفاده از کوره

در صورتی که به هر دلیلی مایل به استفاده از کوره نیستید نباید ناامید شوید. چرا که هنوز هم راهی هست که بتوانید طلا را بدون کپسول اکسیژن ذوب نمایید. برای این کار باید طلا را در بوته هواگاز بریزید و بعد شرایطی را فراهم آورید که اتلاف گرمایی به حداقل برسد.

ذوب طلا

اگر محفظه بوته از کیفیت بالایی برخوردار باشد و بتواند حرارت زیادی را در خود نگه دارد و درواقع قدرت عایقکاری بالایی داشته باشد و همچنین در صورتی که مشعل گاز از قدرت مناسبی برخوردار باشد، شاید بتوانید طلا را به این شکل هم ذوب کنید.

ذوب آلیاژهای طلا

در صورتی که طلا با فلزات دیگری آلیاژ شده باشد، (مثل جواهرات طلا) به دلیل وجود فلزات دیگر، نقطه ذوب آلیاژ طلا تغییر می کند. برای مثال طلای هجده عیار، نقطه ذوبی معادل 926 درجه سانتی گراد دارد و طلای چهارده عیار نیز در دمای 879 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

خرید اینترنتی دسته بوته ذوب – برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بنابراین در صورتی که قصد ذوب طلای 18 یا 14 عیار را داشته باشید باید بدانید که کار شما ساده تر است و راحت تر خواهید تونست که بدون استفاده از روش های کوره یا هواگاز طلا را ذوب نمایید.

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب “دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها” کتابی است با 196 صفحه در قطع وزیری که موضوع آن استخراج و بازیافت فلزات گرانبهاست و سرفصل‌های اصلی آن به شرح زیر می‌باشد:

  • استخراج طلا از خاک و سنگ طلا به روش تیزاب سلطانی
  • آموزش تست سیانید خاک طلا
  • آموزش استخراج و بازیافت پلاتین و پالادیوم
  • آموزش بازیافت خازن های نصب سطحی به روش اسید
  • بازیافت چیپ های الکترونیکی
  • آموزش بازیافت باتری های ساعت
  • آموزش استخراج نقره از فیلم های رادیولوژی و محلول ثبوت
  • آشنایی با لوازم و مواد شیمیایی مورد نیاز

در صورت تمایل به تهیه و مطالعه این کتاب، اینجا کلیک کرده و آن را به صورت آنلاین سفارش دهید.