پس از شرح مراحل ساخت کوره ذوب بوته ای، قصد داریم نحوه ساخت مشعل کوره ذوب طلا و نقره را آموزش دهیم. مشعلی که برای این نوع کوره استفاده می شود به دو نوع مشعل دمنده دار و مشعل ونتوری تقسمیم می شود که در این مقاله ساخت مشعل دمنده دار را آموزش می دهیم و در مقاله بعدی مراحل ساخت مشعل ونتوری را شرح خواهیم داد.

مشعل کوره چیست؟

ابتدا اجازه دهید که مشعل کوره را تعریف کنیم. مشعل، قطعه‌ای در کوره است که در آن سوخت (مشعل می تواند از گازهای مختلف مثل پروپان، روغن و حتی گازوئیل به عنوان منبع سوخت استفاده کند) با هوا ترکیب شده و می‌سوزد تا گرما و حرارت تولید کند. این گرما و حرارت سپس از طریق یک لوله در کوره توزیع می‌شود. دما و گرمای حاصل بستگی به نوع کوره و فلزی که قرار است در آن قرار داده شود دارد، ولی اگر هدف ذوب طلا و نقره باشد، این گرما باید حدود 1250 سانتی گراد دما داشته باشد تا بتواند طلا و نقره را ذوب نماید. مشعل کوره انواع مختلفی دارد که قصد داریم روش ساخت مدل دمنده دار آن را در این مطلب توضیح دهیم. از مزایای این مدل مشعل ذوب طلا و نقره می توان به ساختار ساده، نگهداری آسان و قیمت پایین اشاره نمود.

مشعل کوره ذوب طلا و نقره از نوع دمنده دار

معمولا برای کوره های بزرگ از مشعل هایی که با دمنده هوا کار می کنند، استفاده می شود و برای کوره های کوچک ذوب طلا و نقره، مشعل ونتوری گزینه مناسب تری است. در مشعل های دمنده دار، همیشه ترکیب درست گاز و هوا و تنظیم شعله کار دشواری است در صورتی که در مشعل ونتوری تنظیم شعله به مراتب راحت تر است. اما در عوض مشعل های دمنده دار قدرت و حرارت بیشتری دارند و به همین سبب است که برای کوره های بزرگ از این مشعل استفاده می شود.

طلا

اجزای مشعل دمنده دار

این مشعل از یک دمنده هوا، یک لوله گاز و چند عدد اتصالات لوله و گازی و یک تا دو عدد شیر گاز ساخته می شود و به طور کلی ساختار آن ساده است.البته این ساختار ساده نباید شما را به اشتباه بیندازد چرا که هر گونه اشتباه در فرآیند ساخت باعث می شود که مشعل به خوبی کار نکند و شعله تنظیم نشود.

فروش اینترنتی بوته ذوب
خرید اینترنتی بوته ذوب طلا (برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نکته: لوله و اتصالات مشعل نباید از نوع گالوانیزه باشند، چرا که فلز روی که بر سطح لوله ها و اتصالات آبکاری شده است، بر اثر حرارت کوره بخار می شود که این بخارات برای سلامتی شما مضر است.

ساخت مشعل دمنده دار برای استفاده در کوره ذوب طلا و نقره

مراحل ساخت مشعل دمنده دار برای استفاده در کوره گازی بوته ای جهت ذوب طلا و نقره

  • طول لوله 20 سانتی متر و سایز لوله 1 تا 1.5 اینچ باشد. این لوله به عنوان لوله اصلی مشعل استفاده می گردد.
  • یک شیر فلکه در راه دمنده و لوله قرار داده شود تا بتوان میزان هوا را تنظیم کرد. این شیر در بخش انتهایی لوله قرار می گیرد و با آن هوای ورودی از دمنده به لوله مشعل، کم و زیاد می شود.
  • یک شیر گاز بین شیلنگ کپسول و لوله برای تنظیم میزان گاز ورودی قرار داده شود.
  • در پایان دمنده و مشعل را روشن کنید و با کم و زیاد کردن گاز و هوا، شعله مناسب برای ذوب طلا یا نقره را تنظیم کنید.