قبلا به انواع کوره های ذوب طلا و نقره و نقاط ضعف و قوت آنها اشاره کردیم. در این مطلب قصد داریم روش ساخت یک کوره کوچک 1200 درجه سانتی گراد که برای ذوب طلا و نقره کفایت می کند را آموزش دهیم. این کوره برای ذوب مقادیرکم طلا و نقره استفاده می شود و با یک مشعل ونتوری یا هوا گاز کار می کند. همچنین ساخت آن ساده است و فقط با یک یا دو آجر نسوز ساخته می شود. البته کسانی که قصد استفاده از مشعل هوا گاز را دارند باید از این کوره، بدون درب و فقط برای عایق بندی زیر و اطراف بوته استفاده کنند.

کوره ذوب طلا و نقره چیست؟

قبل از اینکه به بحث اصلی مورد نظرمان بپردازیم اجازه دهید ابتدا کوره را تعریف کنیم. کوره ذوب طلا و نقره محفظه ای است که در آن با استفاده از یک منبع حرارت مثل یک مشعل گازی حرارتی ایجاد می شود که قادر است به نقطه ذوب طلا و نقره برسد و درنتیجه آنها را ذوب کند. این نوع کوره انواع مختلفی دارد و به صورت آماده در بازار هست و حتی خودمان هم می توانیم نوعی از آن را بسازیم که در این مقاله و چند مقاله دیگر در سایت پیرامون آن توضیح داده شده است.

مراحل ساخت کوره ذوب طلا و نقره 1200 درجه سانتی گراد

دو عدد آجر نسوز 1200 درجه پهن تهیه کنید و یکی را مطابق شکل کنده کاری کنید. یک سوراخ برای دودکش و یک سوراخ برای مشعل در آن ایجاد کنید. کنده کاری آجر باید طوری انجام شود که در زیر بوته فضای کافی برای شعله و جریان حرارت وجود داشته باشد. همچنین فضایی برای انتقال حرارت به کناره های بوته و سپس خروج از کوره تعبیه شود.

طلا

آجر دیگر را هم به عنوان درب کوره در نظر بگیرید. نیازی به کنده کاری روی درب کوره نیست. اگر چه در این مدل کوره در نظر گرفتن یک آجر نسوز به عنوان درب کوره اجباری نیست اما استفاده از درب کوره باعث می شود، طلا یا نقره در زمان کمتری ذوب شود و در نتیجه گاز کمتری مصرف شود.

نکات مهمی که در ساخت کوره باید رعایت شوند

  1. در بالای گودی که برای بوته ایجاد کرده قسمتی هم برای انبر بوته کنده کاری کنید تا بتوانید بوته را برای ریختن مواد مذاب در ریژه جا به جا کنید.
  2. شعله باید به اطراف بوته و همه قسمت های دیواره بوته به صورت مساوی و یک دست زبانه بکشد.
  3. از آجر نسوز با کیفیتی استفاده کنید هم در برابر گرما عایق خوبی باشد و هم قابلیت کنده کاری را داشته باشد.