كانسار طلای آلوت در شمال محور سقز ـ بانه با روند شمال غربی ـ جنوب شرقی قرار دارد.

بررسی كانسار طلای آلوت از نظر زمین‌شناسی

آلتراسيون گسترده‌اي پيرامون روستاي باريكا و محدوده بين اين روستا و روستاي شمولا شناسايي شد كه مقادير طلا (6/2 گرم در تن) سرب (دو درصد) و باريت (چهار درصد) در نمونه‌هاي مينراليزه آن قابل توجه بوده است. از 525 نمونه كاني ‌سنگين برداشت شده در زون باريكا ـ شيخ چوپان هشتاد و دو نمونه داراي یک تا سی و هشت ذره طلا بوده است.  مقادير طلاي محدوده‌هاي آنومالي در نمونه‌هاي ژئوشيمي تا بيش از يك گرم در تن، در نمونه‌هاي کانی سنگین تا بیست و هفت ذره طلا و در نمونه‌هاي مينراليزه تا 6/2 گرم طلا در تن (محدوده آنومالي باريكا) به دست آمد.

كانسار طلای آلوت

فعالیت‌های اکتشافي که تا سال هزار و سیصد و هشتاد در این منطقه انجام شده است:

  • بررسي اكتشافات ژئوشيميايي سيستماتيك ورقه 1:100000 آلوت در سال هزار و سیصد و هفتاد و نه
  • در سال هزار و سیصد و هفتاد ونه، شرح خدمات عمليات اكتشافي تكميلي محدوده‌هاي آنومالي ورقه آلوت در مقياس 1:20000 تهيه و اعتبار لازم براي اجراي آن تصويب گرديد.
  • تهيه نقشه زمين‌شناسي، ساختاري، آلتراسيون محدوده به وسعت حدود دویست و ده كيلومتر مربع
  • برداشت پانصد و پنجاه نمونه كاني‌ سنگين
  • برداشت حدود سیصد نمونه ژئوشيمي و مينراليزه
  • آناليز و مطالعه نمونه‌هاي برداشت شده
  • انجام مطالعات ژئوفيزيك زميني به روش‌هاي مغناطيس‌سنجي ميدان كل، گراديومتري و VLF در دو هزار و چهارصد نقطه از محدوده‌هاي اميد‌ بخش

سخن پایانی

كانسار طلای آلوت

در بررسی‌های اكتشاف سيستماتيك ناحیه‌ای در استان كردستان، مناطق داراي آنومالي طلا در كانسار طلای آلوت نيز شناسايي گرديد. با توجه به نتايج نمونه‌برداری ژئوشيميايي و كاني سنگين مطالعات اكتشافي نيمه تفصيلي پيشنهاد گرديد. عمليات اكتشافي در فاز نيمه تفصيلي در اين منطقه به‌زودی آغاز خواهد شد و در صورت مثبت بودن نتايج در سال آينده، فعالیت‌های اكتشافي با حفر تعدادي گمانه ، آزمودن نیمه‌صنعتی و پیاده‌سازی شبكه حفاري تفصيلي جهت تعيين ذخيره كانسار ادامه خواهد يافت.