یکی از منابع تولید طلا، ذخایر پلاسری طلا یا همان طلای زنده یا آزاد است که در رودخانه ها و محیط های پایین دستی معادن  طلا یافت می شود. طلاي پلاسري درنتيجه هوازدگي و تخريب سنگ هاي طلادار حاصل مي شود؛ به این صورت که تغييرات دمایی، آب و حلال هاي طبيعي، سنگ ها را تجزيه و تخريب کرده و طلا را آزاد مي کند، سپس ذرات طلای آزاد توسط جریان آب رودخانه به پایین دست منتقل می شود تا زماني که سرعت جريان آب براي حمل طلا به نقاط دورتر کافي نباشد.

ذخایر طلای آزاد

ویژگی ذخایر طلای آزاد، پایین بودن عیار، آزاد بودن ذرات طلا (به اصطلاح زنده بودن طلا) و نیز اندازه های کوچک ذرات است. ذخاير طلاي پلاسري معمولا در مناطقي که رگه هاي طلادار وجود دارند يافت مي شوند، ولي ذخایر موجود در رگه ها ممکن است بسيار کمتر يا ريزدانه تر از آن حدي باشد که استخراجشان از نظر اقتصادي توجیه پذیر باشد. البته باید توجه داشت که بسته به شرایط مقدار طلا در پلاسرها تا چند دهم گرم در تن نيز مي تواند اقتصادي باشد.طلای پلاسری (طلای آزاد)

تشخیص طلای آزاد از پیریت

در صورتی که سنگی طلایی رنگ پیدا کردید و قصد داشتید بفهمید که آن سنگ طلا یا پیریت است، می توانید از تست شعله استفاده کنید. این تست در ویدئوی زیر نمایش داده شده است.

آیا در ایران هم طلای پلاسری (طلای آزاد) وجود دارد؟

کشورمان ایران از نظر ذخایر طلای آزاد چندان غنی نیست، اما با این حال گزارش هایی مبنی بر وجود و حتی استخراج طلای زنده از برخی نقاط کشور وجود دارد که چند نمونه از آن ها را برایتان می آوریم:

کارخانه فرآوری طلا از ذخایر آبرفتی کوه زر دامغان

این واحد صنعتی اولین کارخانه تولید کنسانتره طلا از رسوبات پلاسری و آبرفتی کور زر دامغان (کوه زر در نود و پنج کیلومتری جنوب دامغان و در غرب طرود واقع شده است) است که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده و بر اساس جدایش فیزیکى پایه گذارى شده است. ظرفیت اسمی این کارخانه، صد و بیست تن در ساعت رسوبات حاوی طلای زنده و محصول نهایی آن صد گرم طلا در هر تن کنسانتره است.

لازم به ذکر است که عملیات اکتشاف در محدوده کوه‌ زر دامغان از سال 1375 در سنگ بستر و آبرفتهای پلاسری دشت باغو آغاز شد که منجر به کشف ذخیره هشتصد کیلویی طلا در آبرفت شد. پیش‌بینی می‌شود ذخیره محدوده طلای کوه زر به بیش از ده برابر مقدار اکتشاف اولیه برسد.

معدن طلای بسیط هشترود

طلای آزاد - طلای زنده

معدن طلاي بسيط در چهل و پنج كيلومتري شهرستان هشترود در روستايي به همين نام قرار دارد و اولين معدن طلای پلاسری شناخته شده در ايران است كه طلاي آن كاملا آزاد بوده و با هيچ كاني دیگری درگير نيست. كانسار اين معدن از نوع هيدروترمالي است كه شامل فلزات گرانبها شامل طلا و نقره قابل استحصال است و فرآوري از اين معدن حدود هفتاد و چهار تن با عيار 2.41 پي پي ام است.

كانسار طلاي پلاسري انگوران – چاي

كانسار طلای پلاسری انگوران – چاي در جنوب شهر ماهنشان در استان زنجان و در محل اتصال رودخانه هاي انگوران چاي و قزل اوزن واقع شده است. اين پلاسر که در سال 1382 شناسایی شد، با متوسط عيار طلاي 274/0 گرم برتن در زمره ذخاير پلاسري كم عيار قراردارد. در اين پلاسر طلا کانی اصلي است و فاقد محصول جنبي اقتصادي است.

آموزش استخراج طلا و نقره

آموزش استخراج طلا و نقره

کتاب آموزش استخراج طلا و نقره دارای 240 صفحه در قطع وزیری است که به دو صورت الکترونیکی و چاپی منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. مباحثی که در این کتاب به آن ها پرداخته شده به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • آموزش بازیابی و بازیافت طلا و نقره از قطعات و بردهای الکترونیکی
  • آموزش بازیابی و بازیافت طلا و نقره از جواهرات کهنه و شکسته
  • آموزش استخراج طلا از سنگ و خاک طلا به روش تیزاب سلطانی

کتاب مذکور از اینجا قابل خریداری است. ضمن آنکه امکان دانلود رایگان نسخه محدود کتاب (جهت بررسی محتوای کتاب) در همان سایت وجود دارد.