برلیان نوعی تراش است که برای سنگ الماس و سایر سنگ های قیمتی استفاده می‌شود. درواقع برلیان همان الماس است که به شیوه‌ای چشم نواز تراش خورده است. در تراش برلیان هدف این است که جلوه‌های ظاهری سنگ الماس بیشتر جلوه کند و زیباتر به نظر برسد. در ادامه به معرفی برلیان و مشخصات آن می پردازیم.

مشخصات برلیان با کیفیت

همانطور که گفته شد، تراش برلیان ممکن است به غیر از الماس برای سنگ‌های دیگری نیز مثل یاقوت استفاده شود. بنابراین تراش برلیان صرفاً، وجوه یا سطح کوچک تراشیده شده بر سطح سنگ است که دارای اشکالی مثل لوزی، مثلث و … است. لازم به ذکر است که بیشتر سنگ‌های برلیان به شکل گرد هستند، اما این تراش با اشکال دیگر نیز دیده می‌شود.

برلیان

به طور کلی یک تراش خوب باید دارای بازتاب باشد. حال یک برلیان با 57 وجه را در نظر بگیرید که این تعداد وجه باعث شده بازتاب بیشتری در سنگ ایجاد گردد و درنتیجه درخشندگی و جذبه بیشتری پیدا کند. بنابراین تعداد وجه نقش مهمی را در کیفیت برلیان بازی می‌کند. تراش برلیان همچنین باید دارای تقارن باشد (اگرچه نه همیشه)؛ بنابراین اگر سنگ قیمتی برلیان خریداری کرده‌اید و مرکز و جهات آن با تقارن تراش خورده و از این لحاظ بی‌نقص است، می‌توانید از کیفیت برلیانتان مطمئن باشید.

تراش برلیان

انواع تراش برلیان

تراش برلیان انواع مختلفی دارد که از آن‌ها می‌توان به تراش های پرنس، آشر، اترنال، Asprey،  Lucere و رادیانت اشاره کرد. لازم به ذکر است که در بین تراش های نام برده شده، تراش های آشر و اترنال دارای حق امتیاز هستند و هرکسی نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

تفاوت الماس و برلیان

تفاوت الماس و برلیان

از آنجایی که تراش برلیان برای سنگ الماس استفاده می‌شود (از برش‌های دیگر سنگ الماس می‌توان به برش مارکوئیز، برش قلبی، برش چهارگوش و برش بیضی و اشکی نام برد) و این استفاده روز به روز رایج‌تر و محبوب‌تر می‌گردد، بیشتر افراد الماس را به اسم برلیان می‌شناسند؛ در صورتی که این تلقی اشتباه است و همان‌طور که اشاره شد، ممکن است سنگ‌های دیگری هم تراش برلیان خورده باشند. به‌عنوان مثال یاقوت فقط یکی از سنگ‌های قیمتی است که به صورت برلیان تراش می‌خورد.