پایه انگشتر، یکی از مهم‌ترین اجزای انگشتر به حساب می‌آید؛ چراکه نه تنها وظیفه نگه داشتن نگین به صورت امن را بر عهده دارد، بلکه باید طوری طراحی شود که نگین جاسازی شده در آن، حداکثر درخشش و جلوه را داشته باشد. پایه‌های انگشتر در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

پایه بالرین

پایه بالرین، طرحی کلاسیک محسوب می‌شود و طوری طراحی شده است که شبیه به دامن رقصنده باله به نظر برسد. طرح این پایه انگشتر به این شکل است که نگین و محل قرارگیری آن در مرکز و باگت‌های مخروطی شکل در دور مرکز قرار می‌گیرند.

پایه بالرین

پایه انگشتر مهره‌ای

در این نوع از پایه، نگین‌ها به طور فاصله‌دار از هم قرار می‌گیرند. در این پایه نسبت به پایه‌های دیگر معمولاً از نگین‌های بزرگ‌تر و برجسته‌تری استفاده می‌شود. به کار بردن نگین‌های متفاوت در این‌گونه پایه‌ها می‌تواند جلوه بهتری به انگشتر دهد.

پایه تراز

در پایه تراز همان‌گونه که از نامش پیداست، نگین و خود رکاب انگشتر در یک سطح قرار می‌گیرند و تنها قسمت بالایی نگین دیده می‌شود. در این نوع از پایه برخلاف پایه‌های دیگر، نگین از درخشندگی کمتری برخوردار خواهد بود؛ چراکه بخش زیادی از نگین رؤیت نمی‌شود؛ با این حال این طرح، در بین جواهردوستان محبوب و در حال رایج شدن است.

پایه چنگه‌ای

این نوع پایه بیشتر برای مدل‌های تک نگین سولیتر استفاده می‌شود، زیرا طرح آن به گونه‌ای است که توجه بیننده بیشتر به نگین معطوف شود تا رکاب انگشتر و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای نگین‌های گران‌قیمت مثل الماس است. به خصوص آن‌که با توجه به ساختارش، اجازه تابیدن نور به نگین و درخشش بیشتر را می‌دهد.

پایه چنگه‌ای V شکل

پایه چنگه‌ای دارای انحنایی است که از بالا به صورت V به نظر می‌آید. این نوع پایه معمولاً برای الماس‌هایی با گوشه‌های زاویه دار مثل گوشه‌های برش پرنسی یا الماس گلابی شکل استفاده می‌شود؛ چراکه به خوبی از گوشه‌های حساس الماس حافظت می‌کند.

پایه چنگه‌ای V شکل

پایه انگشتر کانالی

پایه کانالی برای نگین‌های گرد استفاده می‌شود و در آن، نگین‌ها به صورت یک صف در کنار هم جاسازی می‌گردند. پایه انگشتر کانالی همچون پایه چنگه‌ای V شکل، از نگین‌ها به خوبی محافظت کرده و همچنین از هرگونه ساییدگی و ضربه جلوگیری می‌کند.

پایه دیواره دار

پایه دیواره دار دو مدل دارد. در مدل اول دیواره‌ای دورتادور نگین را احاطه می‌کند و در مدل دوم دیواره‌ای به صورت قوسی، فقط نیمی از نگین را می‌پوشاند که به همین خاطر به آن مدل نیمه دیواره هم می‌گویند.

پایه انگشتر سنگفرشی

در پایه سنگفرشی، سطح انگشتر با نگین‌های کوچک و ریز پوشانده می‌شود و به اصطلاح سنگ‌فرش می‌گردد. .نکته‌ای که در طراحی و ساخت این پایه باید به آن توجه کرد، این است که نگین‌ها باید هم اندازه و ترجیحاً هم‌شکل باشند تا زیبایی پایه به حداکثر برسد.

پایه خوشه‌ای

در این نوع از پایه، نگین‌های ریزی مثل الماس به شکل‌ها و طراحی‌های مختلف – مثلاً طرح یک گل – کنار هم قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که در پایه خوشه‌ای، نگین از ارتفاع بیشتری برخوردار است (در قیاس با سایر پایه‌ها).