جهت بازیافت و بازیابی فلزات گران‌بها، آشنایی با انواع مختلف ظروف و وسایل آزمایشگاهی و کاربرد هریک از آن‌ها امری ضروری است. زیرا در کارتان حداقل به دو سه مورد از این ظروف و وسایل نیاز خواهید داشت. قبلاً در مقاله اول تعدادی از این ظروف و وسایل را خدمت شما معرفی کردیم؛ حال در دومین مقاله به معرفی بقیه ظروف و وسایل آزمایشگاهی پرکاربرد و مهم می‌پردازیم.

کاغذ لیتموس یا کاغذ پ هاش

از کاغذ لیتموس و کاغذ پ هاش جهت اندازه‌گیری پ هاش و تشخیص اسیدی یا قلیایی بودن محلول‌ها استفاده می‌کنند و کم‌وبیش هم در پروسه بازیابی فلزات گران‌بها کاربرد دارد.  طرز کار این کاغذ هم به این صورت است که آن را با محلول مورد نظر آغشته می‌کنند تا کاغذ تغییر رنگ دهد و پ هاش محلول را مشخص کند.

کاغذ لیتموس

لازم به ذکر است که معمولاً راهنمای تشخیص پ هاش از روی رنگ، روی بسته‌بندی کاغذ لیتموس درج می‌شود.

ارلن بوخنر – یکی از مهم‌ترین ظروف آزمایشگاهی

ارلن بوخنر یا ارلن تخلیه درواقع همان ارلن دهانه تنگ است که روی دهانه آن یک لوله وجود دارد. این نوع ارلن معمولاً از جنس پیرکس با کیفیت و دارای مقاومت بالا در برابر فشار ساخته می‌شود. ارلن بوخنر بیشتر برای فیلتر کردن محلول‌ها، جهت جداسازی فاز مایع از جامد کاربرد دارد و در بازیابی طلا و نقره هم از آن به همین منظور استفاده می‌شود.

همزن مغناطیسی

همزن مغناطیسی یا هیتر استیرر درواقع نوعی هات پلیت است که از دو بخش هیتر و همزن تشکیل شده و وظیفه حرارت دادن و هم زدن محلول‌ها را به صورت هم‌زمان و یکنواخت برعهده دارد. از این وسیله می‌توان در پروسه تیزاب کاری و حل کردن قطعات الکترونیکی، جواهرات و خاک‌های معدنی، جهت حرارت دادن و هم زدن محلول استفاده کرد.

همزن مغناطیسی

کاغذ صافی – از پراستفاده‌ترین وسایل آزمایشگاهی

کاغذ صافی یکی از مهم‌ترین وسایل آزمایشگاهی است که به وفور در آزمایشگاه‌های شیمی و معدنی و در پروسه بازیابی فلزات گران‌بها استفاده می‌شود. این کاغذ برای فیلتر و صاف کردن محلول‌ها و جداسازی ذرات جامد از مایع کاربرد دارد و در مدل‌های مختلفی با ویژگی‌های خاص در بازار موجود است.

همزن آزمایشگاهی – ساده ولی مهم

همزن آزمایشگاهی یک میله شیشه‌ای توپر است که برای هم زدن محلول‌ها به کار می‌رود. در فرآیند بازیابی فلزات گرانبها گاهی اوقات باید محلول را هم بزنید. این کار به وسیله یک همزن صورت می گیرد. همزن ها به صورت فلزی، شیشه ای و پلاستیکی در بازار موجود هستند.

لوله‌شور آزمایشگاهی

لوله‌شور یا شیشه‌شور آزمایشگاهی تقریباً همان شیشه‌شور خانگی با اندکی تفاوت است که وظیفه‌اش تمیز کردن ظروف آزمایشگاهی است. به دلیل آنکه تمیز بودن ظروف آزمایشگاهی و عدم آلودگی آن‌ها به مواد قبلی بسیار مهم است، این وسیله ساده نقش بسیار مهمی را برعهده دارد.

درپوش

درپوش آزمایشگاهی

درپوش‌ها برای بستن سر بعضی از ظروف آزمایشگاهی مثل ارلن ها به قصد جلوگیری از تبخیر مواد، بیرون ریختن محلول‌ها و … استفاده می‌شود. درپوش‌های آزمایشگاهی از جنس‌های مختلفی نظیر چوب‌پنبه، سیلیکون، لاستیک و پلاستیک ساخته می‌شوند و در اندازه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌گردند.

لوله آزمایش

یکی دیگر از وسایل آزمایشگاهی رایج لوله آزمایش است. این لوله اغلب از جنس شیشه ساخته می‌شود و بیشتر برای کارهای پزشکی و تحقیقاتی استفاده دارد. البته در پروسه بازیافت فلزات گران‌بها هم می‌توان از آن برای بعضی کارها استفاده کرد.