جهت بازیافت و بازیابی فلزات گران‌بها، آشنایی با انواع مختلف ظروف و وسایل آزمایشگاهی و کاربرد هریک از آن‌ها امری ضروری است. زیرا در کارتان حداقل به دو سه مورد از این ظروف و وسایل نیاز خواهید داشت. بنابراین در دو مقاله جداگانه سعی خواهیم کرد که شما را با ظروف و وسایل آزمایشگاهی رایج و پرکاربرد آشنا کنیم.

بشر آزمایشگاهی – از پراستفاده‌ترین ظروف آزمایشگاهی

بدون شک بشر از پراستفاده‌ترین و رایج‌ترین ظروف آزمایشگاهی است که تقریباً در همه آزمایشگاه‌های شیمی و حتی کارگاه‌های استخراج فلزات گران‌بها موجود است. بشر ظاهری شبیه به لیوانی بزرگ دارد و در جنس‌های مختلفی شامل پلی‌پروپیلن، تفلون، استیل و پیرکس به بازار عرضه می‌شود. از این ظرف بیشتر برای حرارت دادن محلول‌ها یا به عنوان بستری برای انجام واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود.

بشر آزمایشگاهی

قیف – یکی از وسایل آزمایشگاهی ساده اما مهم

قیف برای انتقال سریع و راحت محلول‌ها به ظروف کاربرد دارد. قیف‌های آزمایشگاهی معمولاً به صورت شیشه‌ای یا پلاستیکی و در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و در دو مدل پایه بلند و پایه کوتاه در بازار موجودند. نیازی به گفتن نیست که از این وسیله به وفور در فرایند بازیابی طلا و نقره و … استفاده می‌شود.

ارلن مایر

احتمالاً ارلن مایر بعد از بشر پرکاربردترین ظرف آزمایشگاهی حداقل برای نگهداری، حرارت دادن محلول‌ها یا انجام واکنش‌های شیمیایی است. این ظرف مخروطی شکل معمولاً به صورت پلاستیکی یا شیشه‌ای ساخته می‌شود و در مدل‌های گوناگونی شامل دهانه تنگ، دهانه‌گشاد، ارلن درب دار و ارلن خلأ وجود دارد.

بالن آزمایشگاهی

بالن آزمایشگاهی ظرفی به شکل یک بالن وارونه است که برای رقیق‌سازی، به حجم رساندن، مخلوط کردن و جوشاندن محلول‌ها، تقطیر و نگهداری مایعات استفاده می‌شود. این ظرف آزمایشگاهی مهم در مدل‌های مختلفی همچون بالن خلأ، ته گرد، تقطیر، حجمی، کجدال و … وجود دارد.

 پیپت – یکی از ساده‌ترین وسایل آزمایشگاهی

پیپت

پیپت وسیله‌ای آزمایشگاهی با ساختاری بسیار ساده است که حجم‌سنجی و برداشت یا افزودن حجم دقیقی از مایع را برعهده دارد. پیت در دو نوع شیشه‌ای و پلاستیکی در بازار موجود است که نوع پلاستیکی آن را می‌توانید از بعضی از داروخانه‌ها هم تهیه کنید.

کریستالیزور

کریستالیزور درواقع نوعی بشر آزمایشگاهی کوتاه و با قطر بیشتر است که از آن برای تبلور مایعات استفاده می‌شود. این نوع ظرف را معمولاً از جنس بوروسیلیکات مقاوم به حرارت می‌سازند و در دو مدل لبه‌دار یا بدون لبه به بازار عرضه می‌کنند.

چراغ بونزن

چراغ بونزن برای ایجاد شعله کاربرد دارد. ساختار و طرز کار این وسیله آزمایشگاهی ساده است، به این شکل که به کپسول گاز متصل می‌شود و دارای دو شیر تنظیم هوا و گاز جهت کنترل شعله است. در  کارگاه‌های استخراج فلزات گران‌بها معمولاً چراغ بونزن کاربردی ندارد؛ هرچند بعضی از افراد از آن برای حرارت دادن محلول‌های تست و یا تست فلزات مشکوک به فلز گران‌بها استفاده می‌کنند.

آبفشان یا پیست

آبفشان

آبفشان که به نام پیست هم شناخته می‌شود، برای نگهداری آب مقطر یا در بعضی موارد آب معمولی، استون یا الکل که لازم است با آن‌ها موادی را شست‌وشو دهیم، استفاده می‌شود.

استوانه مدرج

استوانه مدرج برای اندازه‌گیری دقیق حجم استفاده می‌شود، چراکه درجه‌بندی و دقت آن‌ها نسبت به سایر ظروف مثل بشرها بسیار بیشتر است. شاید بد نباشد که بدانید درجه‌بندی روی بشرهای آزمایشگاهی تقریبی است و بهتر است برای اندازه‌گیری حجم محلول‌ها، به جای بشر از استوانه مدرج استفاده شود.