پودر مس درواقع همان فلز مس ولی به صورت پودری است که از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین اشکال این فلز محسوب می‌شود. این پودر در دانه‌بندی‌های مختلف از 63- میکرون تا 250 میکرون تولید شده و در صنایع مختلفی ازجمله صنعت ریخته گری، لنت سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه توضیحاتی مختصر اما مفید را پیرامون این پودر فلزی خدمت شما ارائه خواهیم داد.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی پودر مس تقریباً مشابه فلز مس است. بنابراین می‌توان گفت که نماد شیمیایی آن Cu است و رنگی قرمز مایل به قهوه‌ای دارد و در آب نامحلول و در اسیدهای قوی محلول است. همچنین نقطه ذوب این ماده 1085 درجه سانتی‌گراد و نقطه جوش آن 2562 درجه سانتی‌گراد و جرم مولکولی    آن 63.55 گرم بر مول می‌باشد. ازجمله خواص فیزیکی این ماده می‌توان به قابلیت هدایت الکتریکی و حرارتی بالا و مقاومت خوردگی و حرارتی اشاره کرد.

پودر مس

انواع پودر مس

پودر مس انواع مختلفی دارد و در بازار می‌توان آن را در انواع و نام های مختلف شامل دندریتی، پولکی، نانوپودر، ذره ای شده با آب، ذره ای شده با گاز، میکرومس و غیره پیدا کرد.

مس پودری چگونه تولید می‌شود؟

پودر مس به روش‌های مختلفی شامل روش اتمیزاسیون، الکترولیز، سمنتاسیون، احیای هیدروژنی (هیدرومتالورژی) و احیای اکسید مس اشاره کرد که در ادامه دو روش الکترولیز و اتمیزاسیون را خدمتتان توضیح می‌دهیم.

تولید پودر مس به روش اتمیزاسیون

در این روش فلز مس ذوب شده و مذاب از طریق روزنه‌ها عبور داده می‌شود که در آنجا با جریان سریع گاز یا مایع، که معمولاً آب است، خنک می‌شود و درنتیجه مذاب به ذرات کوچک خرد شده و به سرعت جامد می‌شوند. درنهایت محصول به دست آمده در صورت نیاز آسیاب و سپس بسته‌بندی می‌شود.

تولید به روش الکترولیز

در این روش که مشابه پروسه آبکاری ولی با شرایط تغییریافته است از اسید سولفوریک، فلز مس و سولفات مس استفاده می‌شود که به کمک آن‌ها و جریان الکتریسیته ذرات مسی را روی کاتد رسوب می‌دهند. در این روش محصول نهایی معمولاً در نوع دندریتی تولید می‌شود و خلوص حداقل 99 درصد را خواهد داشت.

پودر مس

کاربردهای پودر مس

پودر مس و به طور کلی پودرهای فلزی کاربردهای زیاد و مهمی در صنعت دارند. برای مثال از این محصول فلزی جهت تولید قطعات الکتریکی و الکترونیکی، لحیم‌کاری، آبکاری، ریخته گری و تولید آلیاژهای مختلف، ساخت آهنرباهای الکتریکی، مفتول‌سازی، تولید لامپ‌های خلأ، لامپ‌های پرتوی کاتدی و مگنترون‌های اجاق‌های ماکروویو، ساخت موتورهای الکترومغناطیسی، در تولید سازهای بادی، تولید قارچ کش، ساخت قطعات مسی و برنجی، ساخت قطعات تزئینی مثل سکه و مدال، به عنوان کاتالیست در فرایند سنتز متانول و … استفاده می‌کنند.

انبارش و نکات ایمنی

پودر مس را باید در ظرفی فلزی و دربسته و به دور حرارت و گرما، مواد آتش‌زا، رطوبت و آب و در جایی خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری و انبار کرد. لازم به ذکر است که تماس ذرات این ماده فلزی برای پوست و چشم مضر است و استنشاق گرد و غبار و ذرات آن سبب تحریک غشاء مخاطی بینی و دستگاه تنفسی و بلع آن موجب تحریک دستگاه گوارشی می‌شود.