متابی سولفیت سدیم یا SMB یا افزودنی E223 پودری شیمیایی و سفید رنگ و یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین سولفیت‌ها است که به عنوان افزودنی غذایی، نگه‌دارنده، آنتی‌اکسیدان، ضد کپک و باکتری و همچنین به عنوان ضدعفونی‌کننده وسایل و تجهیزات در صنایع غذایی استفاده می‌شود. البته این ماده شیمیایی در صنایع دیگر نیز شامل صنعت داروسازی و پزشکی، صنعت استخراج و بازیافت طلا، صنایع شیمیایی، صنعت چرم‌سازی، تولید خمیر چوب، تصفیه آب و غیره کاربرد دارد. با این حال در این مقاله می‌خواهیم فقط کاربردهای خوراکی این ماده را در صنایع غذایی شرح دهیم و محصولات غذایی را که معمولاً در ساخت و تولید آن‌ها از این افزودنی مجاز غذایی استفاده می‌شود، نام ببریم.

کاربرد متابی سولفیت سدیم در صنایع غذایی دقیقاً چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، در صنایع غذایی از متابی سولفیت سدیم به عنوان نگه‌دارنده، ضدعفونی‌کننده، ضد کپک و ضد باکتری استفاده می‌شود. برای مثال برای جلوگیری از کپک زدن و فساد بعضی مواد غذایی یا حفظ رنگ آن‌ها از این افزودنی استفاده می‌کنند و یا وسایل و تجهیزاتی را که در تولید مواد غذایی کاربرد دارند جهت جلوگیری از آلودگی باکتریایی و میکروبی و انتقال آن به مواد غذایی، با این ماده شیمیایی استریل و ضدعفونی می‌نمایند.

متابی سولفیت سدیم غذایی

آیا متابی سولفیت سدیم ایمن است؟

متابی سولفیت سدیم توسط اداره غذا و دارو آمریکا (FDA) و اتحادیه اروپا |(EFSA) تأیید شده است و در ایران نیز سازمان غذا و دارو ضوابطی را برای مصرف آن تعیین کرده است و بنابراین افزودن آن به برخی مواد غذایی طبق شرایط و مقادیر مشخص ایمن و قانونی می‌باشد. البته این تأیید و اینکه سدیم متابی سولفیت عوارض جانبی نداشته و در کبد به وسیلهٔ اکسیداسیون به سولفات بی‌ضرر تبدیل و توسط ادرار دفع می‌گردد، به معنی این نیست که عاری از هرگونه عوارض و خطر است. درواقع میزان مصرف قابل قبول این ماده شیمیایی برای بدن انسان‌ها روزانه حداکثر هفت‌دهم میلی‌گرم است و مصرف بیشتر از این مقدار موجب بروز مشکلات سلامتی خواهد شد. همچنین در بعضی افراد که به سولفیت‌ها حساسیت دارند، ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود، هرچند احتمال این نوع حساسیت بسیار کم است.

تفاوت با پتاسیم متابی سولفیت برای استفاده خوراکی

تفاوت متابی سولفیت سدیم با متابی سولفیت پتاسیم در یون سدیم و پتاسیم است و تفاوت محسوسی برای اینکه کدام‌یک برای کاربرد خوراکی مناسب‌تر است وجود ندارد. درواقع تفاوت این دو در این است که یکی سدیم به ماده غذایی اضافه می‌کند و دیگری پتاسیم. البته کمی تفاوت در بعضی موارد مثل تغییر مزه مواد غذایی وجود دارد که تقریباً قابل چشم‌پوشی است.

متابی سولفیت سدیم غذایی

کدام‌یک از مواد غذایی حاوی افزودنی متابی سولفیت هستند؟

کاربرد اصلی این ماده شیمیایی در صنعت غذایی است و طیف وسیعی از مواد غذایی حاوی این افزودنی هستند. به طور مثال میوه‌های خشک شده مثل چیپس میوه یا پودر نارگیل، نوشیدنی‌های الکلی، آب‌لیمو، سوپ آماده، چیپس سیب‌زمینی و به طور کلی سیب‌زمینی فراوری شده، انواع سس‌ها مانند سس کچاپ و مایونز، آب میوه و آب سبزیجات، برخی چاشنی‌های غذایی و ادویه جات، میگوی یخ زده یا حتی تازه، مربا، مارمالاد و کمپوت، چای، ترشی و شوریجات، بیسکویت، خمیر نان، آجیل‌ها، ملاس چغندر و نیشکر، رب گوجه‌فرنگی، سبزیجات یخ زده یا کنسروی و … معمولاً حاوی مقداری افزودنی متابی سولفیت سدیم می‌باشند.

خرید آنلاین متابی سولفیت سدیم

در صورتی که برای تولید میوه خشک یا نوشیدنی یا تولید رب گوجه و آبلیمو در خانه و برای جلوگیری از فساد و کپک زدن آنها به سدیم متابی سولفیت نیاز دارید، از طریق لینک زیر می توانید گرید خوراکی و بهداشتی این محصول را به صورت آنلاین خریداری فرمایید:

>>> متابی سولفیت سدیم گرید خوراکی 150 گرمی

>>> متابی سولفیت سدیم گرید خوراکی یک کیلویی