در فرایند استخراج طلا و نقره، کاغذ صافی یکی از اصلی ترین و مهم ترین ابزارها می باشد به طوری که بدون آن نمی توان اقدام به استخراج طلا، نقره و سایر فلزات گرانبها کرد.

کاربردهای کاغذ صافی در استخراج طلا و نقره

از کاغذ صافی برای فیلتر کردن محلول های شیمیایی نظیر محلول نیترات نقره و کلرید طلا استفاده می شود. 

روش استفاده از کاغذ صافی

کاربردهای کاغذ صافی

به طور کلی به دو روش می توان محلول ها را با کاغذ صافی فیلتر کرد. در روش اول که فیلتراسیون تحت خلاء نام دارد، یک کاغذ صافی دایره ای شکل درون قیف بوخنر می گذاریم و پمپ وکیوم را روشن می کنیم، سپس محلول را درون قیف می ریزیم تا فیلتر شود.

در روش دوم از یک قیف ساده استفاده می شود. در این روش باید کاغذ صافی را تا کرده و سپس درون قیف جایگذاری کنیم و بعد محلول را درون قیف بریزیم تا با گذشت زمان و به وسیله نیروی گرانش محلول فیلتر شود. لازم به ذکر است که قبلا یک مقاله در مورد روش های فیلتر کردن محلول در سایت منتشر کرده ایم که پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید.

نحوه تا زدن کاغذ صافی

روش های مختلفی برای تا زدن کاغذ صافی وجود دارد. در ویدئوی زیر چند روش رایج برای تا زدن کاغذ صافی آموزش داده شده است.

انواع کاغذهای صافی

تقسیم بندی کاغذهای صافی از نظر بافت

کاغذهای صافی از نظر بافت و تخلخل به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول کاغذهای با بافت ریز هستند که برای فیلتر کردن محلول های حاوی ذرات بسیار ریز و کوچک مناسب می باشند. دسته دوم کاغذهای با بافت متوسط هستند که برای فیلتر کردن فیلتر کردن محلول های با ذرات متوسط ساخته شده اند و دسته سوم نیز کاغذهای با بافت درشت هستند. لازم به ذکر است که هر چقدر بافت کاغذ صافی درشت باشد محلول نیز زودتر فیلتر می شود ولی از آن طرف ذرات و رسوبات بیشتری نیز از فیلتر رد می شوند.

تقسیم بندی کاغذهای صافی از نظر ابعاد

انواع کاغذهای صافی

کاغذهای صافی را از نظر ابعاد می توان به دو نوع گرد و برش نخورده تقسیم کرد. کاغذ های گرد مخصوص قیف های بوخنر ساخته می شوند و بیشتر برای فیلتراسیون تحت خلاء استفاده می شوند و کاغذ های برش نخورده نیز که به صورت صفحه و در ابعاد بزرگ عرضه می شوند بیشتر برای فیلتراسیون گرانشی استفاده می گردند.

تقسیم بندی کاغذهای صافی از نظر مقاومت

کاغذهای صافی از نظر مقاومت به دو نوع مقاوم در برابر اسید و مقاوم در برابر باز تقسیم می شوند. برای مثال برای این که بخواهید اسید سولفوریک غلیظ را فیلتر کنید، باید از کاغذ با مقاومت بالا استفاده کنید، چرا که پس از مدتی کاغذ توسط اسید پاره می شود.

سخن پایانی

کاغذ صافی واتمن

کاغذهای صافی در بازار در انواع مختلف و با گریدها و سایز های گوناگون در بازار موجود می باشند و شما باید با توجه به نیاز و شرایط کاری خود یکی از آنها را خریداری کنید. لازم به ذکر است که معروف ترین برند کاغذ صافی، برند واتمن است که ساخت شرکتی به همین نام در انگلستان است.

در پایان باید یادآوری کرد که علی رغم ظاهر ساده کاغذ صافی، این ابزار نقش بسیار مهمی را در فرآیند استخراج طلا و نقره ایفا می کند و به همین خاطر انتخاب و به کار گرفتن یک کاغذ صافی مناسب می تواند از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

بازیافت طلا و نقره از کاغذهای صافی

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره

وقتی که محلول های حاوی طلا و نقره نظیر محلول نیترات نقره یا کلرید طلا را با کاغذ صافی فیلتر می کنیم، مقداری از این محلول ها به کاغذ صافی می چسبند که با شست و شوی فراوان هم پاک نمی شوند. بنابراین لازم است که کاغذهای صافی را پس از استفاده، جمع آوری کنیم  و در فرصتی مناسب، طلا یا نقره چسبیده به آنها را بازیافت کنیم. البته مشکل اینجاست که بازیافت طلا و نقره از کاغذهای صافی، پروسه ای پیچیده و چندمرحله‌ای است که انجام آن نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. 

در کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره” شیوه بازیافت کاغذهای صافی به طور کامل و جزء به جزء آموزش داده شده است. بنابراین اگر مایلید طلا و نقره چسبیده به کاغذهای صافی خود را به جای دور ریختن، بازیافت کنید، توصیه می کنیم روی لینک زیر کلیک کرده و کتاب مذکور را تهیه و مطالعه فرمایید.

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره