نقره یک عنصر شیمیایی و یک فلز گرانبها، سفیدرنگ، نرم و درخشان و البته مقاوم در برابر اکسیداسیون است که در طبیعت به صورت خالص یا همراه با طلا و دیگر فلزات و همچنین در برخی سنگ‌های معدنی یافت می‌شود. بیشتر کاربردهای نقره به آن به گران‌بها بودن و همچنین توانایی رسانایی الکتریکی و گرمایی فوق‌العادهٔ آن مربوط می‌شود و درواقع از آن به وفور در صنایع الکترونیکی و جواهرسازی استفاده می‌گردد.حل کردن نقره با اسید نیتریک انجام می شود. در واقع اسید نیتریک تنها اسیدی است که قادر به حل کردن نقره می باشد. برای حل کردن نقره در اسید نیتریک، به یک ظرف پیرکس یا ظرف آزمایشگاهی بزرگ، کاغذ صافی، هات پلیت، همزن و چند ظرف آزمایشگاهی، نیاز دارید. همچنین به علت این که در حین اسیدکاری، دودهای اسیدی و سمی زیادی تولید می شوند، پروسه باید در هود اسیدکاری انجام شود.

حل کردن نقره در اسید نیتریک

به مقدار مورد نیاز آب مقطر به ظرف واکنش اضافه کنید. سپس نقره ها در ظرف بریزید و به همان مقدار آب مقطر، اسید نیتریک به ظرف اضافه کنید. البته اضافه کردن اسید را مرحله به مرحله و کم کم انجام دهید. در حین حل شدن نقره در اسید نیتریک، دودهای نارنجی رنگی تولید می شود که بسیار سمی و خورنده هستند این دودها در صورتی که حجمشان زیاد است باید توسط اسکرابر تصفیه شوند.

استخراج نقره

همچنین باید در نظر داشته باشید که محلول باید با هات پلیت حرارت ببیند تا واکنش حل شدن نقره انجام گیرد. در صورتی که از حرارت استفاده نشود واکنش بسیار کند خواهد بود و ممکن است حل شدن نقره حتی چند روز طول بکشد.

فیلتر کردن محلول نیترات نقره

وقتی که نقره در اسید نیتریک حل شد، صبر کنید تا محلول سرد شود. سپس محلول را با کاغذ صافی فیلتر کنید. فیلتر کردن محلول به این دلیل انجام می شود که موادی که حل نشده اند در فیلتر باقی بمانند و محلول نیترات نقره از ناخالصی پاک شود.

نکته: در صورتی که در نقره، طلا یا فلزات گروه پلاتین وجود داشته باشد، این فلزات در اسید حل نمی شوند و در این مرحله توسط کاغذ صافی جدا می گردند.

رسوب دادن نقره از محلول نیترات نقره

پس از فیلتر کردن محلول نیترات نقره، باید نقره را رسوب دهید. رسوب دادن نقره می تواند به روش های مختلفی نظیر سمنتاسیون با مس، روش پودر روی، روش هیدروکلریک اسید و آلومینیوم و روش کلرید نقره انجام شود. در مورد هریک از این روش ها قبلا به تفصیل در سایت بحث کرده ایم که در صورتی که با این روش ها آشنایی ندارید، توصیه می شود این مقالات را نیز بخوانید.

شست و شوی پودر نقره

پس از رسوب دادن نقره، پودر را با آب بشویید و سپس آن را خشک کنید. پس این که نقره به طور کامل خشک شد، می توانید آن را در کوره یا روش هوا گاز، ذوب کنید. لازم به ذکر است که در مورد روش کوره و نیز روش هواگاز قبلا مقالاتی در سایت کار شده است که در صورت تمایل می توانید آنها را مطالعه بفرمایید.