قیف آزمایشگاهی و قیف بوخنر که برای تصفیه، خالص‌سازی و جداسازی محلول از جامد مورد استفاده قرار می‌گیرند، از وسایلی هستند که وجودشان برای بازیابی فلزات گران‌بها لازم و ضروری است.

قیف آزمایشگاهی

قیف آزمایشگاهی علاوه بر صاف کردن و تصفیه، برای انتقال محلول‌های شیمیایی از یک ظرف به ظرفی دیگر نیز استفاده می‌شود. این قیف‌ها در دو نوع پلاستیکی و شیشه‌ای ساخته می‌شوند که هرکدام مزیت‌های خاص خود را دارند. لازم به ذکر است که قیف‌های آزمایشگاهی اعم از ساده یا بوخنر در سایزهای مختلفی وجود دارند که هنگام خرید باید آن را در نظر گرفت. توجه به این سایزبندی به خصوص در مورد قیف بوخنر بسیار مهم است.

قیف آزمایشگاهی

قیف بوخنر

قیف بوخنر به دلیل ساختاری که دارد، برای انتقال محلول‌های شیمیایی از یک ظرف به ظرفی دیگر استفاده نمی‌شود و فقط برای فیلتر کردن محلول‌ها کاربرد دارد. این قیف که معمولاً از جنس سرامیک ساخته می‌شود (البته نوع شیشه‌ای و پلاستیکی آن وجود دارد و استفاده از آن‌ها چندان رایج نیست)، به کمک نیروی مکش و یک کاغذ صافی گرد، محلول‌های شیمیایی را فیلتر می‌کند. قیف بوخنر کم‌وبیش در فرایند بازیابی فلزات گران‌بها کاربرد دارد (مثلاً برای جداسازی محلول‌های شیمیایی از رسوب‌های مختلف)، اما برخلاف قیف معمولی، استفاده از آن ضروری نیست.

قیف بوخنر

نحوه استفاده از قیف بوخنر

برای استفاده از قیف بوخنر، آن را داخل واشر لاستیکی کنید، سپس درپوش و قیف را داخل دهانه ارلن خلأ قرار دهید.  پس از آن کاغذ صافی را درون قیف گذاشته و یک شیلنگ را نیز به ارلن خلأ و همچنین پمپ وکیوم متصل کنید. حال مقداری از محلول را درون قیف بریزید و بعد پمپ وکیوم را روشن کنید. اکنون می‌توانید محلول را به آرامی درون قیف بریزید تا فیلتر و صاف شود.