استات منگنز (II) (به انگلیسی: Manganese(II) acetate) یک نمک غیرآلی و یکی از مشتقات مهم فلز منگنز است که در صنعت دارای کاربردهای بسیاری است که ازجمله آن‌ها می‌توان به صنعت کبریت‌سازی و باتری‌سازی اشاره نمود. در ادامه توضیحاتی مختصر ولی مفید را پیرامون این نمک استاتی و خصوصیات و مصارف آن خدمت شما ارائه می‌دهیم.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی

استات منگنز با فرمول شیمیایی Mn(CH3CO2)2 و به شکل پودری کریستالی و به رنگ سفید تا صورتی کم رنگ است که در دو فرم بدون آب و چهارآبه موجود می‌باشد. این ماده شیمیایی در آب قابل انحلال است و بسته به نوع فرم خود می‌تواند در متانول، اتانول و اسید استیک نیز حل شود.

استات منگنز

سایر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این ماده شیمیایی را در زیر مشاهده می‌فرمایید.

جرم مولی (فرم بدون آب): 173.027 گرم بر مول
جرم مولی (فرم چهارآبه): 245.087 گرم بر مول
چگالی (فرم بدون آب): 1.74 گرم بر سانتی‌متر مکعب
چگالی (فرم چهارآبه): 1.59 گرم بر سانتی‌متر مکعب
دمای ذوب (فرم بدون آب): 210 درجه سانتی‌گراد
دمای ذوب (فرم چهارآبه): 80 درجه سانتی‌گراد

روش تولید استات منگنز (II)

استات منگنز از واکنش اسید استیک با کربنات منگنز و یا اکسید منگنز قابل تولید است. واکنش شیمیایی این پروسه را در زیر مشاهده می‌فرمایید.

Mn3O4 + 2CH3COOH → Mn(CH3COO)2+ Mn2O3 + H2O

MnCO3 + 2 CH3CO2H → Mn(CH3CO2)2 + CO2 + H2O

استات منگنز صنعتی چه کاربردهایی دارد؟

از منگنز استات در صنعت پتروشیمی جهت اکسیداسیون ترکیبات آلی، در دامداری برای تهیه خوراک دام و طیور، در کشاورزی به عنوان کود تأمین‌کننده منگنز خاک، در کاتالیست سازی، در تولید باتری‌های خشک و شیمیایی، در تولید آهن و فولاد، در ساخت کبریت، ساخت آجر شیشه‌ای، تولید الکترود جوشکاری و … استفاده می‌کنند.

استات منگنز

نگهداری و نکات ایمنی

استات منگنز (II) را در جایی خشک و خنک و دور از مواد شیمیایی ناسازگار و دسترسی اطفال نگهداری و انبار کنید. لازم به ذکر است که این ماده شیمیایی قابل احتراق است و باید از مواد آتش‌زا دور نگاه داشته شود. همچنین ماده‌ای سمی که باید حین استفاده از آن کلیه نکات ایمنی را رعایت کرد و از لوازم ایمنی مثل دستکش و ماسک استفاده نمود. به طور کلی باید از تماس این نمک استاتی با پوست و چشم یا بلع و استنشاق آن جدا خودداری کرد.