طلا به‌عنوان یکی از ارزشمندترین فلزات در جهان، در انواع مختلفی از نظر خلوص و عیار وجود دارد که یکی از معروفترین آنها عیار چهارده می‌باشد. اما خوب است بدانید که اگر بخواهید طلای 14 عیار را در تیزاب سلطانی حل کنید و طلای آن را به صورت طلای 24 عیار استخراج نمایید، باید از روش کورتاسیون استفاده کنید و درواقع پروسه استخراج طلا از این عیار با بسیاری از اشکال و عیارهای طلا متفاوت است.

بد نیست که بدانید که طلای 14 عیار از 60 درصد طلا یا به طور دقیق تر 58.3 درصد  طلا، 30 درصد نقره و 10 درصد مس تشکیل می شود (البته فلزات دیگری نیز مثل نیکل و روی هم ممکن است در این جواهرات وجود داشته باشد) و ساخت آن در ایران قانونی نیست اما به دلیل این که در بسیاری از کشورها ساخته می شود، جوهرات 14 عیار خارجی در بازار موجود است و خرید و فروش می گردد.

تفاوت های طلای 18 عیار و 14 عیار

شاید بد نباشد تفاوت های طلای 18 عیار را با عیار 14حداقل جهت تشخیص آنها از یکدیگر ذکر کنیم. سوای تفاوت قیمتی و ارزان تر بودن طلای 14 عیار که مشخص و مسلم است، به تفاوت میزان طلا در آلیاژ نیز در بالا اشاره شد که طلای چهارده عیار 58.3 درصد طلا در خود دارد، در حالی که عیار هجده حاوی 75 درصد طلا است. اما این دو عیار از نظر ظاهری هم تفاوت هایی دارند. به طور مثال عیار هجده از عیار چهارده رنگ زردتر و درخشنده تری دارد و روی عیار هجده معمولا علامت و کد 18K درج می شود، در حالی که روی عیار چهارده کد 14K حک می گردد.

تفاوت طلای 14 عیار و 18 عیار

همچنین طلای 18 عیار معمولا از طلای 14 عیار شکننده تر است ولی در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی، به دلیل دارا بودن طلای بیشتر، از طلای چهارده عیار مقاوم تر است. و نکته آخر اینکه طلای ۱۸ عیار بیشتر برای زیورآلات با استفاده روزمره مثل گردنبند استفاده می‌شود، در حالی که طلای ۱۴ عیار بیشتر برای ساخت زیورآلات سنگین‌ مثل انگشترها و دستبندها مناسب است. با این توضیحات به موضوع اصلی مقاله یعنی استخراج طلا از طلای 14 عیار می پردازیم.

کورتاسیون طلای 14 عیار

ابتدا باید طلای 14 عیار را با مقداری مس کورتاسیون کنید تا طلا را بتوان تیزاب کاری کرد.

بازیابی نقره از طلای کورتاسیون شده

طلای کورتاسیون شده را با اسید نیتریک، اسیدکاری کنید و سپس نقره را به روش های رایج مثل روش سمنتاسیون با مس یا روش کلرید نقره از محلول رسوب دهید و بازیابی کنید.

استخراج طلا

حل کردن طلا در تیزاب و استخراج طلا

ذرات طلا را در تیزاب سلطانی حل کنید، طلا را با سولفات آهن یا سدیم متابی سولفیت رسوب دهید. در صورت تمایل اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تیزاب کاری طلا کسب کنید. پس از رسوب دادن طلا، محلول را با استانوس کلرید آزمایش کنید تا مطمئن شوید که طلایی در محلول باقی نمانده است.

شست و شوی رسوب طلا

محلول را با کاغذ صافی فیلتر کنید تا رسوب قهوه ای رنگ طلا از محلول جدا شود. سپس رسوب طلا را با آب بشویید و و صبر کنید تا خشک شود.

ذوب کردن پودر طلا

استخراج طلا از طلای 14 عیار

پس از این که پودر قهوه ای رنگ طلا خشک شد، آن را به همراه مقداری بوراکس (منظور همان بوره یا تنه کار است) در بوته هوا گاز بریزید و به وسیله مشعل هوا گاز پودر طلا را ذوب نمایید. در صورتی که همه مراحل استخراج طلا را به درستی انجام داده باشید، پودر طلا پس از تنها چند دقیقه ذوب می شود و می توانید آن را به شکل یک ساچمه کوچک سرد کنید. توجه داشته باشید که در ذوب کردن طلا باید از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشید در غیر این صورت با کسری طلای زیادی مواجه می شوید.