مس فلزی سرخ رنگ، نرم و یک رسانای خوب است که به سبب ویژگی های مهم و مفیدش، نقش مهمی را در صنعت جواهرسازی و ساخت جواهرات ایفا می کند. در زیر به فواید استفاده از این فلز در جواهرسازی اشاره می کنیم.

کاربردهای مس در جواهرسازی

  • فلزات گرانبها با مس آلیاژ می شوند تا محکم شوند.
  • جهت رنگی کردن طلا، آن را با مس آلیاژ می کنند.
  • بخشی از جواهرات با مس ساخته می شود تا قیمت آن کاهش یابد.

استحکام بخشیدن به جواهرات

جواهرسازی

همان طور که می دانید طلا و نقره فلزات بسیار نرم و شکننده ای هستند و به همین خاطر نمی توان جواهرات را از طلا یا نقره خالص تولید کرد. از این رو از مس به عنوان یک فلز محکم و در عین حال نرم و چکش خوار استفاده می شود تا استحکام طلا و نقره افزایش یابد.

برای مثال نقره استرلینگ که به عنوان مرسوم ترین آلیاژ مورد استفاده در ساخت جواهرات نقره است از 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس تشکیل شده است. همچنین طلای 18 عیار که یکی از رایج ترین عیارهای طلا است، مقدار قابل توجهی از این فلز را در خود دارد.

تغییر رنگ طلا

یکی دیگر از کاربردهای مس در جواهرسازی، تغییر رنگ طلا و تولید طلای رنگ است. مثلا طلای سرخ که در بسیاری از کشورها استفاده می شود از آلیاژ طلای زرد و مس تولید می شود. البته این فلز، به طور کلی یکی از پاهای تقریبا ثابت آلیاژهای طلای رنگی است.

کاهش قیمت جواهرات

کاهش قیمت جواهرات

یکی دیگر از کاربردهای مهم مس در جواهرسازی، کاهش قیمت تمام شده جواهرات است. همان طور که می دانید فلزات گرانبها به غیر از نقره، قیمت بسیار بالایی دارند و به همین خاطر این فلزات با مس آلیاژ می شوند تا قیمت تمام شده آنها پایین بیاید و به همین خاطر است که مثلا طلای 14 عیار از طلای 18 عیار قیمت پایین تری دارد. چرا که در طلای 14 عیار نسبت به طلای 18 عیار، به جای طلا از حجم بیشتری مس و فلزات دیگری مثل نقره و روی استفاده شده است.

همچنین بعضی از مواقع جواهرات به طور کامل از مس یا آلیاژی از مس و دیگر فلزات نظیر نقره ساخته می شوند و بعد با طلا آبکاری می گردند که آن ها را جواهرات آبکاری شده با طلا می گویند. جواهرات آبکاری شده اگرچه کیفیت پایین تری دارند، اما در عوض قیمت به مراتب پایین تری دارند.