همان طور که می دانید برای رسوب دادن طلای حل شده از تیزاب روش های مختلفی وجود دارد که از این روش ها می توان به روش سدیم متابی سولفیت و سولفات آهن اشاره کرد. اما شاید برایتان جالب باشد که با اسید آسکوربیک (ascorbic acid) یا همان ویتامین ث هم می شود طلا را از محلول استخراج کرد و اتفاقا این روش به دلیل مزایایش، طرفداران خاص خود را دارد.

روش رسوب دادن طلا با آسکوربیک اسید

روش رسوب دادن طلا از محلول به وسیله آسکوربیک اسید مشابه روش سدیم متابی سولفیت است و کلیت فرآیند تفاوتی ندارد. در واقع پودر ویتامین ث باید به محلول اضافه شود و محلول هم زده شود تا همه طلای حل شده به صورت پودر قهوه ای رنگ رسوب کند.استخراج طلا به روش آسکوربیک اسید

نقاط قوت

  • برخلاف روش های سدیم متابی سولفیت و سولفات آهن، دود سمی، مضر و بدبوی دی اکسید گوگرد تولید نمی کند.
  • فلزی که با این روش استخراج شود به صورت پودر بسیار ریز رسوب داده می شود و این روش در شرایطی که به پودر بسیار ریز نیاز هست گزینه مناسبی است.

نقاط ضعف

بزرگترین نقطه ضعف روش آسکوربیک اسید، انتخابی رسوب ندادن طلا از محلول است. درواقع پودر ویتامین ث علاوه بر طلا فلزات مس، نقره و پالادیوم را از محلول رسوب می دهد به طوری که بعضی از افراد برای استخراج نقره و پالادیوم از این ماده استفاده می کنند.

استخراج طلا به روش آسکوربیک اسید

روش های جایگزین آسکوربیک اسید

روش سدیم متابی سولفیت و همچنین روش سولفات آهن دو روشی هستند که می توانند به جای آسکوربیک اسید استفاده شوند. این دو روش با توجه به مزایای بیشتری که دارند نسبت به روش آسکوربیک اسید در اولویت هستند و افراد هم معمولا همین دو روش را ترجیح می دهد و فقط در موارد خیلی خاص از ویتامین ث برای رسوب دادن و استخراج طلا استفاده می کنند.