معمولا برای استخراج طلای حل شده از تیزاب سلطانی، از روش های سولفات آهن و متابی سولفیت استفاده می شود. در این روش ها سولفات آهن یا متابی سولفیت به محلول تیزابی اضافه می شود تا طلا به شکل پودر قهوه ای رنگ از محلول رسوب کند. اما روش های دیگری نیز برای استخراج طلا از تیزاب سلطانی وجود دارند که از برخی جهات کارآمد تر از روش های سولفات آهن و سدیم متابی سولفیت هستند.

یکی از این روش ها که در ایران چندان رایج نیست، اما در کشورهای خارجی به وفور استفاده می شود، روش گاز دی اکسید گوگرد است. با این مقدمه به بررسی و نحوه رسوب دادن طلا با گاز دی اکسید گوگرد می پردازیم.

استخراج طلا از تیزاب سلطانی

نحوه استخراج طلا از تیزاب سلطانی با گاز دی اکسید گوگرد

همانند سایر روش ها، در این روش نیز باید اسید نیتریک از محلول تیزابی حذف شود و محلول به طور کامل خنثی گردد. پس از آن می توان گاز دی اکسید گوگرد را با یک شیلنگ پلاستیکی درون محلول تیزابی دمید تا وقتی که همه طلا به شکل پودر قهوه ای رنگ از محلول رسوب کند. 

رسوب طلا

خطرات روش گاز دی اکسید گوگرد

اگر چه گاز دی اکسید گوگرد آتش زا نیست، اما باید توجه کرد که این گاز سمی است و تنفس آن خطرناک است. بنابراین لازم است که فرآیند ترسیب طلا از تیزاب در زیر هود شیمیایی انجام شود تا گازهای تولیدی به بیرون از کارگاه منتقل شوند.

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره

آموزش استخراج طلا و نقره

  • اگر نحوه رسوب دادن طلا به روش های سولفات آهن و سدیم متابی سولفیت و نکاتی را که باید در این دو روش رعایت کنید، نمی دانید.
  • اگر با طرز صحیح تیزاب کاری و حل کردن مواد در تیزاب سلطانی آشنا نیستید.
  • اگر پس از تیزاب کاری با اسیدنیتریک اضافی مواجه می شوید، به طوری که قادر به خنثی سازی محلول تیزابی نیستید.

پیشنهاد می کنیم کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره را از لینک زیر تهیه و مطالعه کنید:

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره