طلا پس از حل شدن در تیزاب سلطانی باید از محلول رسوب داده شود و اصطلاحا احیا گردد. روش ها و مواد شیمیایی مختلفی برای رسوب دادن و جداسازی طلا از تیزاب سلطانی وجود دارد که از آنها می توان به روش متابی سولفیت سدیم، سولفات آهن، اگزالیک اسید و یا آسکوربیک اسید اشاره کرد. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد این روشها توضیح خواهیم داد.

جداسازی طلا از تیزاب سلطانی با سولفات آهن

سولفات آهن که یک پودر کریستالی و به رنگ سبز مایل به آبی است، یکی از ارزان ترین و در دسترس ترین مواد شیمیایی برای جداسازی طلا از تیزاب سلطانی می باشد. برای رسوب دادن طلا با سولفات آهن کافی است مقداری سولفات آهن را در آب حل کنید و محلول حاصل را به محلول تیزابی اضافه کنید تا طلا از محلول جداسازی شود.

جداسازی طلا از تیزاب سلطانی

احیا و رسوب دادن طلا با سدیم متابی سولفیت

سدیم متابی سولفیت (sodium metabisulphite) یکی از بهترین گزینه ها برای رسوب دادن انتخابی طلا و جداسازی طلا از تیزاب سلطانی می باشد. برای رسوب دادن طلا به این ماده، کافی است پودر سدیم متابی سولفیت را به محلول اضافه کنید تا طلای حل شده به صورت پودر از محلول رسوب کند. همچنین می توانید متابی سولفیت سدیم را در آب داغ حل کنید و یا با حرارت دادن محلول تیزابی طلا را با سرعت بیشتری رسوب دهید.

فیلم مقایسه رسوب دادن طلا با سدیم متابی سولفیت و سولفات آهن

ترسیب طلا از محلول تیزابی با گاز دی اکسید گوگرد

گاز دی اکسید گوگرد نیز می تواند طلا را از تیزاب جداسازی و رسوب دهد. برای این کار کافی است که این گاز به محلول کلرید طلا دمیده شود تا پودر طلا از محلول رسوب کند.

نیتریت سدیم یک رسوب دهنده ارزان و کارآمد

نیتریت سدیم (Sodium nitrite) یک ماده شیمیایی با فرمول NaNO2 و به شکل پودری بلوری با رنگ زرد کمرنگ است. نیتریت سدیم یکی از روش های ارزان قیمت برای رسوب دادن طلا به حساب می آید. لازم به ذکر است که رسوب دادن طلا با نیتریت سدیم نیز مثل روش های دیگر است و اضافه کردن پودر نیتریت سدیم به محلول برای رسوب کردن پودر طلا کفایت می کند.

اگزالیک اسید، رسوب دهنده ای که طلای خالص تولید می کند?

اگزالیک اسید (Oxalic acid) یک ترکیب شیمیایی با فرمول C2H2O4 و پودری کریستالی و سفیدرنگ است که می تواند طلا را از تیزاب سلطانی احیا کند. البته این روش نسبت به روش های دیگر هزینه بیشتری صرف می کند و به همین دلیل صرفا برای رسوب دادن و جداسازی طلا از آن استفاده نمی شود، بلکه به هدف خالص سازی و تولید طلای با عیار بسیار بالا از این روش استفاده می شود.

پودر طلا

استخراج و جداسازی طلا از تیزاب سلطانی با آسکوربیک اسید

شاید برایتان عجیب باشد که اسید آسکوربیک یا همان ویتامین C – که یک ماده آلی با فرمول C6H8O6 و پودری سفید رنگ می باشد – هم یکی از رسوب دهنده های طلا محسوب می‌شود و ودرواقع می‌توان با استفاده از آن طلای تیزاب سلطانی را استخراج کرد. در این روش شما باید بعد از مرحله خنثی سازی با افزودن اسکوربیک اسید به محلول طلا را رسوب دهید و به اصطلاح احیا کنید.

رسوب طلا پس از جداسازی از تیزاب سلطانی چه رنگی است؟

سوال بسیاری از افراد تازه کار این است که رسوب طلا که از تیزاب سلطانی استخراج و احیا می شود، چه رنگی است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که در حالت طبیعی این رسوب قهوه ای رنگ خواهد بود، درست مثل رسوبی که در قیف موجود در تصویر بالا می‌بینید.

علت رسوب نکردن طلا چیست؟

رسوب نکردن طلا از محلول علت های مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از رایج ترین آنها خنثی نبودن محلول می باشد.

سخن پایانی

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره

رسوب دادن طلا از محلول، نکات و ریزه کاری های زیادی دارد. برای مثال ممکن است با اضافه کردن رسوب دهنده، طلایی از محلول رسوب نکند یا پس از اضافه کردن، به جای پودر طلا، رسوب دیگری در محلول پدید آید که اگر علت مشکل به وجود آمده را نیابید، ممکن است طلای خود را به دلایل گوناگون از دست بدهید. بنابراین پیشنهاد می کنیم که با مطالعه کتاب “آموزش بازیافت طلا و نقره” فرایند ترسیب طلا را به طور کامل فرابگیرید و با جزئیات و نکاتی که باید در این فرایند رعایت شوند، آشنا شوید. این کتاب از طریق لینک زیر قابل دریافت است:

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره