در بعضی از سایت های اینترنتی و کانال‌های یوتیوب، مطالب و ویدئوهایی وجود دارد که در آنها نحوه استخراج طلا و نقره از سی‌دی را آموزش می دهند. اما سوال اینجاست که آیا واقعا در سی‌دی، طلا یا نقره وجود دارد و اگر بله، چگونه می توان این طلا و نقره را بازیافت کرد؟ در این مقاله قصد داریم که به این سوال ها پاسخ دهیم.

وجود طلا یا نقره در سی‌دی

قبل از این که به بحث وجود طلا و نقره در سی دی (یا دی‌وی‌دی) بپردازیم، باید با ساختار این لوح فشرده آشنا شویم. سی‌دی ها از چند لایه مختلف ازجمله یک صفحه گرد پلی کربناتی و یک لایه فلزی مثل روکش بسیار نازک از آلومینیوم خالص یا دیگر فلزاتی نظیر سرب تشکیل می شوند. در بعضی از مواقع برای این که کیفیت و کارایی سی‌دی افزایش یابد، به جای آلومینیوم از نقره، آلیاژی از نقره یا حتی طلا استفاده می شود.

استخراج طلا از سی‌دی

بنابراین می توان گفت که در سی‌دی ها و دی وی دی ها نقره یا طلا وجود دارد، اما باید توجه داشت که در تعداد کمی از سی‌دی ها طلا یا نقره به کار می رود و مهم تر از آن، مقدار طلا یا نقره به کار رفته بسیار کم و به عبارتی ناچیز است.

استخراج طلا و نقره از سی‌دی

با توجه به اینکه مقدار طلا یا نقره موجود در سی‌دی ها بسیار کم است، معمولا استخراج این دو فلز گرانبها از سی‌دی به صرفه و دارای توجیه اقتصادی نخواهد بود. این موضوع در مورد نقره بیشتر مشهود است چرا که نقره نسبت به طلا، ارزش به مراتب کمتری دارد و قادر نخواهد که هزینه، زمان و دردسرهای فرایند بازیافت را جبران کند.

استخراج نقره از سی‌دی

بنابراین به طور کلی می‌شود گفت که در بعضی از سی‌دی ها مقدار ناچیزی طلا یا نقره وجود دارد که در حالت عادی ارزش بازیافت را ندارد، ولی گاهی اوقات و در شرایطی خاص که ذکر شد، بازیافت طلا (و نه نقره) از سی‌دی ها می تواند سودده (اگرچه کم) باشد.