فرآیند بازیافت نقره برخلاف آنچه که نشان می دهد اصلا کار ساده و پیش افتاده ای نیست. چرا که پروسه حل کردن و بازیابی نقره از اسید نیتریک، ریزه کاری ها و پیچیدگی های زیادی دارد. به همین دلیل به افرادی که قصد دارند وارد بازیافت نقره از ضایعات شوند، توصیه می گردد که قبل از شروع کار حتما به اندازه کافی (حداقل 6 ماه) به مطالعه و یادگیری نظری بپردازند و بعد دست به کار عملی بزنند.

همچنین لازم است که در شروع کار و جهت کسب تجربه، ابتدا نقره را از ضایعاتی بازیافت نمایند که فرآیند اسیدکاری آنها ساده تر باشد. از این رو در این مطلب قصد داریم که به معرفی بعضی از ضایعات نقره که برای یادگیری فرآیند استخراج نقره و کسب تجربه مناسب هستند بپردازیم.

جواهرات 925

جواهرات 925

جواهرات 925 که به جواهرات استرلینگ نیز معروف هستند، یکی از گزینه های مناسب و راحت برای بازیافت نقره محسوب می شوند. چراکه حل کردن جواهرات 925 در اسید نیتریک کار زیاد سختی نیست و همچنین به راحتی می توان با مراجعه به فروشندگان جواهرات نقره مثل انگشتر و گردنبند نقره، مقداری از جواهرات 925 کهنه و شکسته را جهت بازیافت از آنها خریداری کرد.

ظروف نقره

ظروف نقره

ظروف نقره همچون جواهرات استرلینگ از نقره 925 ساخته می شوند، اگرچه استفاده از نقره 800 تا 850 نیز در آنها رایج است. این ظروف نیز مثل جواهرات نقره با اسیدکاری مستقیم در اسید نیتریک بازیافت می شوند و فرآیند حل کردن آنها چندان دشوار و پیچیده نخواهد بود.

نکته ای که در مورد ظروف نقره وجود دارد این است که باید مواظب باشید که ظروف آبکاری شده را با ظروف نقره اشتباه نگیرید چرا که ظروف آبکاری شده حاوی مقدار زیادی فلزات متفرقه مثل مس و مقداری بسیار کمی نقره به صورت روکش هستند.

سکه های نقره

سکه های نقره نیز یکی دیگر از منابع مناسب برای بازیافت نقره می باشند. سکه های نقره معمولا حاوی 70 تا 80 درصد نقره هستند و به سادگی به روش حل کردن در اسید نیتریک بازیافت می شوند. سکه های نقره دست دوم را می توان از سایت های اینترنتی خریداری کرد و برای یادگیری و کسب تجربه از آنها استفاده نمود.

شروع کار بازیافت نقره

مواردی که برای یادگیری فرآیند بازیافت نقره و کسب تجربه مناسب نیستند

  • قطعات الکترونیکی به دلیل این که حاوی فلزات مختلفی هستند برای یادگیری و کسب تجربه مناسب نیستند.
  • جواهرات عیار پایین و آلیاژهای نقره ای که حاوی مقدار کمی نقره هستند.
  • موادی که مشخص نیست در آنها چه فلزاتی وجود دارد
  • خاک نقره یا لجن های آندی