یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد با آن روبرو می شوند این است که چگونه عیار نقره را تشخیص دهیم و آن را عیارسنجی کنیم. خوشبختانه برای عیارسنجی نقره روش های مختلفی وجود دارد که بعضی از رایج ترین آنها را در زیر آورده ایم.

عیارهای نقره

نقره دارای عیارهای مختلفی است که رایج ترین آن نقره 925 یا همان نقره استرلینگ می باشد که حاوی 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس است. از عیار های دیگر نقره می توان به نقره 850 که بیشتر برای ساخت ظورف نقره و سکه های نقره استفاده می شود، نقره 958 که به نقره انگلیسی معروف است و نقره 950 که به نقره فرانسوی شناخته می شود، اشاره کرد که همه آنها از آلیاژ شدن نقره و مس ساخته می شوند.

روش های عیارسنجی نقره

روش های مختلفی برای عیارسنجی نقره وجود دارند که می توان با استفاده از آنها نقره را از غیر نقره تشخیص داد و عیار آن را مشخص کرد. در زیر به تعدادی از این روش ها اشاره می کنیم.

توجه به کاربردی که نقره دارد

یکی از ساده ترین راه های تشخیص نقره و حدس زدن عیار آن، توجه به کاربردی است که نقره دارد. برای مثال اگر نقره جواهر است، پس احتمالا عیار آن چیزی بین 850 تا 925 می باشد و اگر نقره مثلا یک سکه است، عیار آن باید 800 تا 900 باشد. ظروف، آینه و شعمدان و وسایل اینچنینی نیز که با نقره ساخته شده باشند، دارای عیار 850 تا 925 خواهند بود. جهت آشنایی با عیارهای موجود نقره پیشنهاد می شود مقاله ای در این باره، در سایت ویکی پدیا را مطالعه کنید.

توجه به علامت موجود بر روی نقره

عیارسنجی نقره

یکی دیگر از روش ها تشخیص نقره از غیر نقره و تخمین عیار نقره، توجه به علامتی است که ممکن است روی نقره درج شده باشد چرا که سازندگان معمولا عیار نقره را روی جواهر یا ظرف نقره درج می کنند. مثلا در صورتی که روی جواهری عدد 925 درج شده بود، به این معنی است که جواهر از نقره 925 یا همان استرلینگ ساخته شده است. البته توجه داشته باشید که احتمال تقلبی بودن این علامت ها هم اصلا کم نیست.

عیارسنجی نقره با استفاده از محلول شورتر

تست محلول شورتر بهترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص و عیارسنجی نقره است به طوری که به وسیله آن، به راحتی می توان نقره را از فلزات دیگر تشخیص داد. نحوه انجام تست محلول شورتر در ویدئوی زیر نشان داده شده است.

مراجعه به آزمایشگاه عیارسنجی

در بازار آزمایشگاه های عیارسنجی وجود دارند که در ازای مبلغ کمی، نقره شما را عیارسنجی و برای آن قبض صادر می کنند. آنها برای این کار از نقره، چند گرمی نمونه برداری می کنند، سپس نقره را ذوب و خالص سازی کرده و بعد نقره حاصل را توزین و به روش خود عیارسنجی می کنند. بنابراین اگر نقره شما به صورت شمش است بهتر است به این آزمایشگاه ها مراجعه کنید تا آنها عیار نقره شما را مشخص کنند. البته اگر بخواهید جواهرات نقره را عیارسنجی کنید، به شرط اینکه میزان جواهراتتان زیاد باشد، باز هم می توانید به این آزمایشگاه ها مراجعه کنید، چراکه آزمایشگاه می تواند ابتدا جواهرات را ذوب کند و بعد شمش به دست آمده را مورد آزمایش قرار دهد.

سخن پایانی

کتاب آموزش بازیابی طلا و نقره

همانطور که ذکر شد، یکی از بهترین و مطمئن ترین روشهای تشخیص نقره از فلزات دیگر و همچنین عیارسنجی نقره، تست محلول شورتر است. برای این که بتوانید نقره را با محلول شورتر عیارسنجی کنید، نه تنها باید با نحوه انجام تست محلول شورتر آشنا باشید، بلکه باید فرمول و روش ساخت آن را هم بدانید. در کتاب آموزشی “بازیابی شیمیایی طلا و نقره” نحوه ساخت محلول شورتر و همچنین روش انجام تست محلول شورتر آموزش داده شده است. این کتاب را می توانید از طریق سایت زیر تهیه کنید:

کتاب آموزشی بازیابی شیمیایی طلا و نقره