اتصالات و پایه های موجود در رله ها و کلیدهای حرارتی از قطعاتی هستند که می توانند حاوی نقره باشند چرا که فلز نقره به دلیل رسانایی مناسب و مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارد، گزینه ای مناسب برای ساخت پایه ها و اتصالات رله ها و کلیدهای الکتریکی است و به همین خاطر معمولا در این قطعات از این فلز استفاده می شود. بنابراین استخراج نقره از اتصالات و پایه های موجود در رله ها و کلیدهای الکتریکی به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

رله ها و کلیدهای الکتریکی را در چه وسایلی می توان یافت

امروزه رله ها و کلیدهای الکتریکی را می توان در بسیاری از وسایل پیدا کرد. برای مثال انواع کلیدها و سوییچ های الکتریکی،کلیدهای حرارتی و بی متال، حس‌گرهای دما، الکتروموتورها، انواع لوازم برقی مثل سشوار و حتی بسیاری از اسباب بازی های برقی می توانند دارای رله یا کلید الکتریکی باشند و باید برای استخراج نقره مورد توجه قرار گیرند.

بازیافت نقره از رله ها و کلیدهای الکتریکی

خطرات استخراج نقره از اتصالات و پایه های رله ها و کلیدهای الکتریکی

همان طور که گفته شد در اتصالات و پایه های موجود در رله ها و کلیدهای الکتریکی نقره با کادمیوم آلیاژ شده است (البته این مسئله در همه موارد صدق نمی کند). از این رو بازیافت رله ها کاری خطرناک است؛ چرا که کادمیوم یک فلز بسیار سمی و خطرناک محسوب می شود و برای سلامتی انسان بسیار مضر است. این خطر به حدی جدی است که بسیاری از افراد قید بازیافت نقره از رله ها و کلیدهای الکتریکی را می زنند و آن ها را پس از جمع آوری، به شرکت های بزرگتری که به دستگاه های مناسب جهت تصفیه دودهای سمی مجهز هستند می فروشند.

استخراج نقره از اتصالات و پایه های رله ها و کلیدهای الکتریکی

روش استخراج نقره از اتصالات و پایه های نقره – کادمیوم

همان طور که گفته شد استخراج نقره از آلیاژ نقره – کادمیوم خطرات زیادی دارد. به همین خاطر بهتر است این قطعات را به روش شیمیایی بازیافت کنید. چرا که در روشهای دیگر نظیر قالکاری، کادمیوم به صورت بخار و دود از قطعات بلند می شود و محیط اطراف ما را آلوده می کند که این مسئله احتمال آسیب رسیدن به ما را بسیار افزایش خواهد داد.

برای استخراج نقره از اتصالات و رله های الکتریکی، آن ها را در اسید نیتریک حل کرده و با مس، نقره موجود در محلول را رسوب دهید.  لازم به ذکر است که توضیحاتی نیز در مقاله بازیافت نقره از کنتاکتورها و کلیدهای الکتریکی موجود است که در صورت تمایل می توانید این مقاله را هم مطالعه بفرمایید.

کنتاکتورها

نکات ایمنی

باز هم تأکید می شود که بازیافت نقره از رله ها و کلیدهای الکتریکی و به طور کلی کلیه قطعاتی که از آلیاژ نقره – کادمیوم ساخته شده اند، خطرات زیادی را متوجه ما می کند، از این رو باید در طول فرآیند بازیافت، همه موارد ایمنی را رعایت کنید و حتماً به تجهیزاتی نظیر هود شیمیایی، هود کوره، ماسک تنفسی و … مجهز باشید.