سیم هایی که از طلا، نقره یا پلاتین ساخته شده اند همیشه یکی از منابع مناسب جهت بازیافت به شمار می روند. این سیم ها به خاطر خصوصیات خود کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند و در ساخت بسیاری از وسایل و قطعات به ویژه قطعات و وسایل الکترونیکی به کار می روند.

در ادامه موارد مصرف هر یک از سیم های طلا، نقره یا پلاتین را شرح می دهیم و سپس بعضی از وسایل و قطعاتی را که ممکن است در آنها این سیم ها یافت شوند را نام می بریم.

سیم طلا

سیم طلا

از سیم طلا برای ساخت قطعات الکترونیکی، اتصالات الکتریکی، جوش طلا و لحیم طلا استفاده می شود.

سیم نقره

سیم نقره

از سیم نقره برای ساخت قطعات الکترونیکی، اتصالات الکتریکی، سیم و کابل، کاربردهای الکتروشیمیایی، جوش و لحیم نقره و … استفاده می شود.

سیم پلاتین

سیم پلاتین

از سیم پلاتین برای ساخت قطعات الکترونیکی، ساخت الکترودها، ساخت سنسورهای حساس و … استفاده می شود.

جواهرات و زیورآلات

جواهرات و زیورآلات یکی از رایج ترین و در دسترس ترین وسایلی هستند که ممکن است در آنها سیم های طلا، نقره یا پلاتین پیدا کنید. این سیم ها معمولا در ساخت جواهرات یا برای اتصال تکه های جواهر به کار می رود و گزینه های مناسبی برای بازیافت محسوب می شوند.

سیم طلا

قطعات و بردهای الکترونیکی

از آنجایی که یکی از کاربردهای مهم سیم های ساخته شده از فلزات گرانبها، رسانایی زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت است، قطعات و بردهای الکترونیکی به خصوص از نوع گرید بالا ممکن حاوی این سیم ها باشند. بنابراین توصیه می شود که ضایعات الکترونیکی به خصوص آنهایی که کاربرد پزشکی یا نظامی داشته اند را جهت وجود سیم های ساخته شده از فلزات گرانبها بررسی نمایید.

سیم های طلا، نقره یا پلاتین

ابزارهای صنعتی دقیق

در بعضی از ابزاهای دقیق صنعتی می توانید سیم های ساخته شده از طلا، نقره یا پلاتین را بیابید. مثلا ممکن است در سنسورهای اکسیژن سیم طلا یا پلاتین به کار برود. همچنین بعضی از ترموکوپل های صنعتی می توانند حاوی سیم پلاتین یا سیم طلا باشند. لازم به ذکر است که قبلا در مورد بازیافت طلا و پلاتین از ترموکوپل ها مقاله ای منتشر کرده ایم که پیشنهاد می شود نگاهی به این مقاله نیز بیندازید.