امروزه جواهرات به بخشی جداناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند و همه با آنها سر و کار داشته ایم. جواهرات انواع مختلفی دارند و از فلزات و مواد گوناگونی تولید می شوند. در این مقاله قصد داریم به انواع جواهرات از نظر نوع فلزات گرانبها که در ساخت آنها به کار می رود بپردازیم.

جواهرات طلای زرد

انواع جواهرات فلزات گرانبها

جواهرات ساخته شده از طلای زرد رایج ترین و پراستفاده ترین نوع جواهرات می باشند که به دلیل ظاهر زیبا و جذب، خانم ها علاقه زیادی به آنها دارند. جواهرات طلای زرد، معمولا از ترکیبی از طلا، مس، روی و نقره ساخته می شوند (فلزاتی مثل روی و مس و غیره به جهت افزایش سختی و مقاومت به طلا افزوده می شود) و در عیارهای گوناگون موجود می باشند. از رایج ترین عیارهای زیورآلات طلای زرد می توان به 18 عیار، 14 عیار و 22 عیار اشاره کرد.

جواهرات طلای سفید

جواهرات طلای سفید

طلای سفید از آلیاژ شدن طلای زرد با فلزاتی همچون نقره، نیکل و پالادیوم تولید می شود (نیکل و پالادیوم را به خاطر تغییر رنگ طلا از زرد به سفید به آن اضافه می کنند). جالب است بدانید که رنگ طلای سفید خاکستری روشن است و درخشندگی بالایی ندارد، از این رو برای جلا بخشیدن به این جواهرات، یک لایه رودیوم روی آنها آبکاری می کنند. البته این لایه رودیوم آبکاری شده پس از یک تا دو سال از بین می رود که به همین دلیل جواهرات باید پس از این مدت دوباره آبکاری رودیوم شوند. لازم به ذکر است که طلای سفید به دلیل زیبایی و شکوه آن مورد توجه بسیاری از افراد است و معمولاً برای جواهراتی با ظاهری مدرن و شیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جواهرات نقره

جواهرات نقره

نقره نیز به عنوان یک فلز گرانبها مثل طلا، فلزی نرم و شکننده است و به همین خاطر باید با فلزات دیگر آلیاژ شود تا بتوان از آن در جواهرسازی استفاده کرد. همچنین بعضا به منظور براق تر کردن نقره و افزایش مقاومت آن در برابر اکسیداسیون،جواهرات نقره را مثل جواهرات طلای سفید، آبکاری رودیوم می کنند. معروف ترین و پراستفاده ترین آلیاژ نقره، نقره 925 معروف به نقره استرلینگ می باشد که از ترکیب 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس ساخته می شود. از این آلیاژ به طور وسیع در ساخت انواع جواهرات اعم از گردنبند، دستبند و انگشتر استفاده می شود و علاوه بر اینها، از آن به عنوان پایه‌ای برای سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، عقیق، یا سنگ‌های متنوع دیگر استفاده می‌شود.

گفتنی است که نقره به دلیل زیبایی و براقیت طبیعی خود و نیز به این خاطر که از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است، به جواهرسازان این امکان را می‌دهد که آن را به اشکال و طرح‌های مختلفی تبدیل کنند. علاوه بر این، نقره معمولاً به عنوان پایه‌ای برای سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، عقیق، یا سنگ‌های متنوع دیگر استفاده می‌شود، که باعث افزایش زیبایی و ارزش جواهر می‌شود.

جواهرات پلاتین

جواهرات پلاتین

پلاتین نیز یکی از دیگر از فلزات گرانبها می باشد که به دلیل ویژگی‌هایی مانند ارزش بالا، مقاومت در برابر زنگ زدگی، انعطاف‌پذیری، و زیبایی ظاهری در ساخت جواهرات کاربرد دارد. برای مثال در ایران، بسیاری از حلقه های ازدواج آقایان از پلاتین ساخته شده اند. در ساخت جواهرات پلاتین، فلزات دیگری مثل پالادیوم، رودیوم، مس، تیتانیوم و … نیز کاربرد دارند و در ترکیب با پلاتین عیارهای مختلفی را تشکیل می دهند. از عیارهای پلاتین می توان به عیارهای 950، 900 و 850 اشاره نمود. گفتنی است که جواهرات پلاتین معمولاً به عنوان نمادی از لوکس و شیک بودن شناخته می‌شوند و همچنین، به دلیل وزن نسبتاً سنگین و خاصیت ضد‌حساسیتی که پلاتین دارد، بسیاری از افراد جواهرات پلاتین را به دیگر جواهرات ترجیح می‌دهند.

جواهرات طلای رنگی 

انواع جواهرات فلزات گرانبها

طلای رنگی معمولاً به طلایی اطلاق می‌شود که از طریق  آلیاژ شدن با فلزات مختلف به رنگی غیر از رنگ طبیعی طلا درآمده باشد. درواقع با ترکیب فلزات دیگر، می توان طلا را به رنگ‌های متنوعی مانند طلای صورتی، قرمز، طلای سبز، و طلای آبی در آورد. برای مثال طلای سبز از ترکیب طلا، نقره، مس و روی با نسبتهای معین تولید می شود و طلای قرمز از ترکیب طلای زرد با مقدار قابل توجهی مس ساخته می شود و یا طلای آبی از افزودن آلومینیوم به طلا به دست می‌آید.

لازم به ذکر است که طلاهای رنگی در ساخت جواهرات کاربردهای زیادی دارند و جواهرات زیادی از آنها ساخته می شود. هرچند در کشور ما استفاده از جواهرات ساخته شده از طلای رنگی چندان مرسوم نیست، ولی در بسیاری از کشورها جواهرات طلای رنگی به عنوان گزینه‌ای زیبا و منحصربه‌فرد در طراحی جواهرات استفاده می‌شود و به دلیل زیبایی، تنوع و جذابیت خواهان زیادی دارد.